AdBlue

Az AdBlue egy készítmény az SCR (szelektív katalitikus redukció) rendszerrel ellátott haszongépjármûvek és autóbuszok egyik károsanyag-komponens, a nitrogén-oxidok kibocsátásának csökkentésére.

A dízelmotorok mûködésük közben a benzinmotoroknál nagyobb mennyiségû kormot juttatnak a levegőbe, míg a nitrogén-oxid [NOx] kibocsátásuk is jelentős. Ez utóbbi komponens csökkentésére és a 2009-ben életbe lépő EURO 5-ös környezetvédelmi normának való megfelelés jegyében vezették be az AdBlue adalékanyagot.

Jelenleg háromféle jelentősebb technológia áll rendelkezésre a NOx-kibocsátás mérséklésére: EGR (Exhaust Gas Recirculation), LNT/NAC (Lean NOx Trap vagy NOx Adsorber Catalyst) és az ún. urea-SCR, más néven AdBlue, a nemrégiben mobil emissziócsökkentésre kifejlesztett karbamid-oldat.

Az AdBluemegfelelő hőmérsékleti tartományban, bontatlan csomagolással legfeljebb egy évig tárolható, 32,5% karbamidot, és 67,5% ioncserélt vizet tartalmazó, nagy tisztaságú folyadék.

Az SCR technológia lényege, hogy AdBlue folyadékot vagyis karbamid oldatot fecskendeznek a kipufogógázba mely egy speciális katalizátorba lép be. A rendszernek viszonylag magas hőmérsékletre (min. 250 °C) van szüksége ahhoz, hogy hatékonyan mûködésbe lépjen és csökkentse a károsanyag-kibocsátást – ezt a városi forgalomban teljesíteni lényegesen nehezebb. Emiatt induláskor a motorvezérlés segítségével a kipufogógáz hőmérsékletét különböző megoldásokkal igyekeznek gyorsan emelni, hogy az minél előbb felfûtse a katalizátort. Az hő hatására felszabadult ammónia reakcióba lép a kipufogógáz nitrogén-oxidjaival, és nitrogénné, valamint vizzé alakítja át azokat.

Az erősen korrodáló hatású – amúgy teljesen veszélytelen AdBlue folyadék mínusz 11 °C-on fagy meg. Emiatt az AdBlue-tartálybóla katalizátorba vezető csövek duplafalúak, ami lehetővé teszi, hogy a hûtőrendszer felfûtse ezeket a csöveket, illetve magát az AdBlue-tartályt, ha az megfagyott.

Egy külön ellenőrző egység figyeli a rendszert és biztosítja a kémiai folyamat fennmaradását a katalizátorban. A rendszer mûködéséből menet közben a sofőr semmit nem vesz észre, egyedül az AdBlue adalék mennyiségét mutatja egy kijelző a mûszerfalon. Az AdBlue, akárcsak az üzemanyag, minden kúton kapható, a vezetőknek 8-10 ezer kilométerenként ajánlatos a folyadékot pótolni az erre kialakított tartályba.

Az Euro emissziócsökkentési normák előírják, hogy az AdBlue folyadék szintjének csökkenése estén a vezetőt figyelmeztetni kell. Az SCR-katalizátor integráns része az OBD-monitor rendszernek (On-Board Diagnostics). Teljes kifogyás esetén a rendszer engedélyezi, hogy eljussunk a következő benzinkútig, azonban a motorteljesítmény részleges elvételével majd a motorindítás blokkolásával biztosítja a normák betartását. Az AdBlue folyadék helyettesítésével (pl vízzel) sem érdemes próbálkozni, mert az emisszió-ellenőrző egység ilyen esetben is letiltja a motor indítását. Természetesen távol-keleti gyártók ezen problémára is kínálnak megoldást a leggyakoribb gyártók motorjaihoz az OBD2 diagnosztikai aljzatra csatlakoztatható cigarettásdoboz méretû készülék formájában, amely csatlakoztatott állapotában leállítja az adalék befecskendezését és kiiktatja a NOx szenzorokat, ezzel hatástalanítva a tejles AdBlue rendszert. Fagyáspontja -11,5°C, felolvasztás után korlátozás nélkül tovább használható. Az AdBlue sûrûsége 20°C-on 1087–1093 kg/m3. Erősen korrozív hatású, ezért nem érintkezhet színesfémekkel, egyes mûanyagokkal stb.

A külön tartályban elhelyezett AdBlue adalék adagolása a jármûvekben teljesen automatikusan történik, a vezérlőegység követelményei szerint. Az Euro 4. szint esetén a hozzáadott AdBlue adalék a felhasznált üzemanyag-mennyiség mintegy 3–4%-ának, az Euro 5. szinten pedig az 5–7%-ának felel meg. Az AdBlueegyes esetekben akár 7%-kal is csökkenti a gázolajfogyasztást, tehát részben kompenzálja az EURO 4 és EURO 5 szabványok szerinti jármûvek magasabb beszerzési költségeit.

Összehasonlításul: AdBlue adalékkal kb. 35 új jármû az SCR-rendszer nélküli, 10 éves jármûvel azonos mennyiségû szilárd részecskét bocsát ki. 7 jármû az AdBlue-val ugyanannyi nitrogén-oxidot bocsát ki, mint bármelyik jelenlegi jármû.

[AdBlue itt]

Árak megjelenítése EURO-ban is