Telefonszámaink: +36 1 278 2104; +36 1 278 2105; Mobil: +36 30 991 0177; +36 30 608 0793; +36 30 612-2503

Alkatrész ismertetõk

Ablaktörlőnek nagyon fontos szerepe van a az esős időben való közlekedésben. Tisztán lássunk így esetleges balesetet el tudjuk kerülni. Nagyon sok féle ablaktörlő létezik! Felfogatásukban is különbözhetnek hosszukban, kivitelükben. Márkában is nagyon nagy minőségbeli különbségek vannak.

Itt a hideg idő, ami nagy ellensége az akkumulátoroknak! A hideg nagyon gyengíti az idősebb, vagy lemerülésben lévő akkumulátor teljesítményét. A rossz akkumulátor hibajele nagyon könnyen észrevehető. A kulcs elfordítása után nagyon gyengén forgat az önindító, nem képes beindítani a gépjárművet, valamint a műszerfalon a visszajelző lámpák elhalványulnak, vagy már meg sem mozdul az önindító. A hibaforrások észlelésekor érdemes kicserélni az akkumulátort mivel a nehéz indítás nem tesz jót az autókban lévő elektronikáknak sem! A csere alatt érdemes és ajánlott a sarukat megtisztítani az oxidációtól vagy lecserélni, de mindenképp ajánlott bezsírozni.

Az EGR szelep feladata a károsanyag-kibocsátás csökkentése és szabályozása a benzin- és dízelmotoroknál. Magas égési hőmérsékletnél az égéstérben nitrogénoxid keletkezik. A kipufogógáz egy részének a szívási rendszerbe visszavezetésével csökken a kibocsátott nitrogénoxidok mennyisége. Az EGR szelep funkciója a kipufogógáz visszavezetés szabályozása. 

EGR-szelep: exhaust gas recirculation

 

Az autó jó minőségű és rendszeresen karbantartott fékberendezése nagy fontosságú biztonságot jelent. Minél hatékonyabbak a fékek, annál rövidebb a fékút adott sebességnél. A fékberendezés feladata a gépjármű sebességének csökkentése, a jármű megállítása és álló helyzetben való rögzítése. A fékberendezésnek lehetővé kell tennie a lehető legnagyobb lassulást, valamint a jármű stabilitását a fékezés alatt, ezért kimondottan ajánlott a minőségre törekedni! Fiatalabb gépkocsiknál a rendszer figyelmeztet a cserére, azonban nem árt a gyártók által előírt kilométerenként elvégezni a cserét!


A jármű kiegyensúlyozott fékezéséhez hozzájárulnak a fékpofák, a munkahengerek, és a feszítők. Adobfékek javítása során le kell cserélni a fékpofákat, valamint a munkahengereket és a feszítőket. Ezek az alkatrészek a fékbetétekhez hasonló igénybevételnek vannak kitéve. A dobfékeket inkább hátsó féknek alkalmazzák.

 


A fékfolyadékösszenyomhatatlan, a főfékhenger által irányított folyadék, amely arra szolgál, hogy közvetítse a négy  kerék felé a fékpedálon kifejtett erőhatást. A túlságosan elhasználódott fékfolyadék feltöltődik vízzel, és veszít hatékonyságából. Intenzív fékezéskor, például hegyi útvonalon ez akár a  fékhatás teljes megszűnését eredményezheti!


A jármű kiegyensúlyozott fékezéséhez hozzájárulnak a fékpofák, a munkahengerek, és a feszítők. A dobfékek javítása során le kell cserélni a fékpofákat, valamint a munkahengereket és a feszítőket. 

Ezek az alkatrészek a fékbetétekhez hasonló igénybevételnek vannak kitéve. A fékmunkahengernyomást gyakorol a fékpofákra, így azok nekifeszülnek a fékdob belső falára.


A tárcsafék kiváló hatékonyságú rendszer, mert progresszív és tökéletesen oszlatja el a hőt, ezért alkalmazzák az első fékekhez. A féktárcsa igen érzékeny alkatrész. Minden fékezéskor erőteljes igénybevételnek van kitéve, ezért rendkívül magas műszaki követelményeknek kell megfelelnie. Természetesen kifogástalan állapotban kell lenniük, hogy a fékbetétek maximális hatékonysággal tölthessék be a szerepüket.


A jármű kiegyensúlyozott fékezéséhez hozzájárulnak a fékpofák, a munkahengerek, és a feszítők. A dobfékek javítása során le kell cserélni a fékpofákat, valamint a munkahengereket és a feszítőket. Ezek az alkatrészek a fékbetétekhez hasonló igénybevételnek vannak kitéve. A fékpofák az alvázhoz kapcsolódnak, a súrlódással és a felmelegedéssel szemben nagy ellenállású anyagból készülnek.


 A gömbfejeknek is nagyon sok szerepük van a futóműben. Keréktartás , irányítás!  A jó állapotú gömbfejek szintén komfortosabbá teszik a vezetést és illetve  biztonságos is vele a közlekedés. Nagyobb részt első futóműben találkozunk vele.  A rossz útminőségek sajnos hamar a meghibásodáshoz vezethet, ilyenkor cserélni  kell! 
A gyújtótrafó az autó gyújtásalkatrészének egy fontos alkatrésze. Gyújtótrafó  adja a megfelelő feszültséget a gyertyának. Gyújtótrafókból nagyon sok féle van,  így különböző meghibásodásokat tud produkálni vagy nem indul be vagy kimarad  egy henger  ez a trafó típusától függ.

 

A belső égésű motornál az elégetett gázokat, a kipufogó-gyűjtőcső gyűjti össze és továbbítja a  táguló dob, a hangtompító és a kipufogóvég felé. A kipufogó-gyűjtőcsőbe érkezéskor az égésgázok hőfoka közel 900°C. Ekkora hő komoly veszélyforrást jelentene, ha közvetlenül a környezetbe távozna. Mivel a kipufogórendszer teljes hosszában érintkezik a levegővel, folyamatosan csökken a kipufogó gázok hőmérséklete. A motor működése közben bekövetkezett robbanások nagy zajjal járnak. A hangtompító feladata ezen akusztikai ártalmak enyhítése is.

 
Hosszbordás szíj elég fontos szerepet játszik abban, hogy autónkban működjenek a fontos és komfortokozó berendezések. Így nagyon fontos ennek az alkatrésznek, hogy megfelelő állapotban legyen és tudja teljesíteni feladatát.   
Izzónak nagyon fontos szerepe van az autóban szinte mindenhol megtalálható még az utastérben is csomagtartóban, újabb modelleknél akár a kesztyűtartóban is. Nagyon fontos! Ha esetleg egy izzó kiég azt mihamarabb akár azonnal cseréljük, ha lehetséges. Az esti és nappali vagy esetleg rosszabb látási viszonyok között a jobb látás és láthatóság érdekében.  

Látni és látszani!

katalizátor feladata, hogy kémiai folyamatokon keresztül csökkentse a  környezetbe kerülő káros anyagokat. Ezt azzal éri el, hogy a működése során fellépő  magas hőmérsékleten a benne található nemesfémek a káros anyagok egy részét  oxidálják, vagy ártalmatlan anyagokká alakítják. A katalízis olyan folyamat, amelyben  a katalizátor kémiai folyamatoknak a színtere. A nemesfémekkel érintkezve, a kémiai  folyamat átalakítja a káros gázokat kevésbé toxikus gázokká. Az aktív anyag (a  platina és a ródium) csupán arra szolgál, hogy elősegítse a kémiai folyamatot, a nevét is innen kapta (katalizátor).

 

A klíma nagyon hasznos az autóba több szempontból is. A mai világban egy klímás autót eladni is könnyebb. A klíma használata nyáron nagyon hasznos lehet, persze sokan azt állítják, hogy egészségtelen, de a forró autóba, ami kb. 40-50 C°, sem egészséges terhelni a szervezetet. Egy kellemes hőmérsékletű autóba a vezetőnek sokkalta jobbak a reflexei és nyugodtabb megfontoltabb is.

A kuplung az autó azon alkatrésze, ami a motor és a sebességváltó között helyezkedik el, legfontosabb feladata, hogy a motor által előállított energiát megfelelő mértékben továbbítsa a sebességváltók felé. Ezt többféle módszerrel is meg lehet oldani, így a többféle kuplung is van. A különböző típusú kuplungokat azonban különböző területeken is alkalmazzák. A kuplung lényegében főtengelykapcsolónak is nevezhető. Az autó szerkezeti felépítésénél több tengelykapcsoló is van, ezek a tengelykapcsolók a tengelyek végeinél helyezkednek el, a kuplung értelemszerűen azért főtengelykapcsoló, mert nem a tengelyek felé vezeti tovább az energiát, hanem a sebességváltó felé.

Az optimális működéshez a katalizátornak pontosan meghatározott arányú levegő-üzemanyag keverékre van szüksége, mellyel szabályozható a katalizátor hőmérséklete (600 és 800°C között). A lambdaszonda feladata a kibocsátott gázok oxigéntartalmának mérése és a mért értékek  továbbítása a számítógép felé. A számítógép korrigálja a motornak adagolt benzin mennyiségét az optimális keverék érdekében.


Mivel a diesel és benzin motorok  bizonyos mértékben kiegyensúlyozhatók. Továbbá a motor főtengelyének elfordulásakor a keletkező kiegyensúlyozatlan erő nem egyenletesen szabályos, így ennek megszüntetésére fejlesztették ki a kettőstömegű lendkereket. Újabban már nem csak diesel autókban alkalmazzák, hanem egyre elterjedtebb a turbó vagy közvetlen befecskendezésű benzinesek körében is. Angol neve : Dual Mass Flywheel 

 

A lengéscsillapító nagyon fontos szerepet játszik a futóműben, mind menet stabilitásban, de féktáv növekedésben is, ha csillapítók már nem működnek megfelelően. A lengéscsillapítónak tengelyenként minimális lehet az eltérése, ezt padon tudják lemérni és műszak vizsgán kötelezően megmérik mind a négyet. Lengéscsillapítóból létezik olajos és gázos.   

Az optimális teljesítmény érdekében a belső égésű motorok tiszta beszívott levegőt igényelnek. Ha szennyező anyagok, mint például a korom és por kerül az égéstérbe, az idő előtti kopást eredményez a hengerfejben és a motor belső részeiben. Az elektronikus alkatrészek állapota is jelentősen romolhat a szívó-és az égéstérben, ezért fontos az autógyártók által előírt intervallumok betartásával a levegőszűrőt rendszeresen cserélni valamint szintén ajánlott olajcserénél is. Az erősen szennyeződött szűrőn nehezebben áramlik, át a levegő ez miatt a motor sem kapja meg a megfelelő mennyiségű és tisztaságú levegőt mely a motor teljesítmény és élettartam csökkenéséhez vezet.


Légtömegmérő a légszűrőház után helyezkedik el a légbeömlő csőben. Ez az alkatrész is jelet ad az ECU-nak keverékképzéshez. A csövön belépő levegő hőmérsékletét és mennyiségét méri. Alkalmazva van mind benzines mind diesel autókba, szívókba is, meg turbósoknál is. Autó specifikus!!
A motorolaj nagyon fontos a motor számára hisz ez adja meg neki a megfelelő kenést  védi a motort a kopástól és hűtő hatása is van. Nagyon sok féle olaj létezik és a      mai  modern autóknak egyre nagyobb követelményük van motorolajokkal szemben.  Így  nagyon fontos kiválasztani a megfelelő specifikációval és viszkozitással  rendelkező  olajat autónkba.

A vezérlés részei: a vezérműszíj, a feszítőgörgő és egy vagy több vezető- illetve feszítőgörgő is. A szíj által meghajtott alkatrészek is, mint például a vezérmű- és főtengely, vagy esetenként a vízpumpa nagy terhelésnek vannak kitéve. A magas forgási sebesség, a rezgések és a szélsőséges hőmérséklet leronthatja ezek működését. Mivel e forgó-kopó alkatrészek együtt kopnak és öregednek, cseréljük ki ezeket is a vezérlés cseréjekor, mert a kopott egységek később károsíthatják az új vezérműszíjat, amiből elég komoly problémák lehetnek. Egy ilyen komplett szett cseréje megbízhatóbbá teszi a motor működését, így növeli annak megbízhatóságát, élettartamát.

Egyre nagyobb teljesítmény, egyre kisebb fogyasztás - annak érdekében, hogy ez a követelmény megfeleljen a modern motorok magas elvárásainak, az autógyártók törekednek a legmagasabb szintű motor alkatrészeket használni a teljesítmény elérésének érdekében. Az olajozásnak, kenésnek központi jelentősége van, mivel csak tiszta motorolaj képes tartósan biztosítani a motor teljesítményét. Ha a kenőanyag nincs alaposan megtisztítva a szennyeződésektől és az égési maradványoktól, a védelem a kopás ellen már nem garantált. Ebben az esetben ez károsíthatja a motort, mely komoly problémákhoz vezet, ezért nagyon fontos a motorolajszűrő és a kenőanyag rendszeres cseréje.


Nagyon fontos szerepe van az autók futóművében elhelyezett szilenteknek! Ezek a gumi alkatrészek komfortossá teszik az utazást valamint a futóműnek stabil tartást adnak és ez miatt biztonságosan irányítható a vezető számára a gépjárműve. A szilentek az autó első-hátsó futóművében megtalálható!   

Mindenki számára ismert a rossz minőségű levegő által okozott fáradtság, szem irritáció és a különböző légúti nehézségek. Egy jó minőségű utastér légszűrő  biztosítja, hogy tiszta és friss levegő kerüljön az autó kabinjába, mert szinte teljesen szabadon kerülhet be a por, a pollen, a korom és más szennyező anyagok. Pontosan azok az anyagok, amelyek egészségügyi problémákat okoznak egyre több és több embernek, és nagy szerepet  játszanak az asztmás és az allergiás megbetegedések kialakulásában.


A modern nagy teljesítményű befecskendező rendszerek megkövetelik a minőségi és a tiszta üzemanyagot. Egy jó minőségű üzemanyagszűrő igazodik az érzékeny befecskendezők magas igényeihez, valamint a sajátos tulajdonságú az alternatív üzemanyagokhoz, mint például a biodízel. Rendkívül finom szűrőanyagot alkalmazva az üzemanyag megbízhatóan megszabadul a nemkívánatos szennyeződésektől. A szűrők védelmet nyújtanak a befecskendező rendszereknek a kopás és a korrózió ellen, így segít a motor zökkenőmentes működésében. A megfelelő hatás pozitívan tükröződik a karbantartási költségeken is.


A vízpumpa hasznos része a motornak mivel segít a hűtésben így nem keletkezik akkor hő a motor belsejében, hogy az károsodjon. Vízpumpát hajthatja a vezérlés vagy ékszíj esetleg hosszbordás szíj. A vízpumpának elég sok különböző jele van, ha meghibásodik, akkor azonnal cserélni kell ha bármelyiket is észleljük mivel védi a motort.
A vízhűtő a motor hűtésében játszik fontos szerepet. Elég nagy hőnek van kitéve  így az autó elejére szerelték, hogy a menetszél is tudja hűteni valamint a hátulján  egy keretre felvan fogatva egy vagy kettő ventilátor. A megfelelő hűtőfolyadék  megválasztása nagyon fontos és hogy mindig a megfelelő szinten legyen.