Telefonszámaink: +36 1 278 2104; +36 1 278 2105; Mobil: +36 30 991 0177; +36 30 608 0793; +36 30 612-2503

Alkatrész ismertetõk

Fékbetétek

Az autó jó minőségű és rendszeresen karbantartott fékberendezése nagy fontosságú biztonságot jelent. Minél hatékonyabbak a fékek, annál rövidebb a fékút adott sebességnél. A fékberendezés feladata a gépjármű sebességének csökkentése, a jármű megállítása és álló helyzetben való rögzítése. A fékberendezésnek lehetővé kell tennie a lehető legnagyobb lassulást, valamint a jármű stabilitását a fékezés alatt, ezért kimondottan ajánlott a minőségre törekedni! Fiatalabb gépkocsiknál a rendszer figyelmeztet a cserére, azonban nem árt a gyártók által előírt kilométerenként elvégezni a cserét!



A fékbetéteket a féknyeregben dolgozó dugattyú vagy dugattyúk szorítják a tárcsához.

Fékbetétek általános összetétele: Fém lapra helyezet, dörzsanyag mely alábbi anyagokból tevődik össze: Töltőanyagnak vasoxidot, kötőanyagnak gyantát, kenőanyagnak grafitot és fémeket pl. acélszövetet tartalmaz, használnak melyet préseléssel, hőkezeléssel alítják elő. Fékbetétek anyagukat tekintve félfémesek. Nagyon fontos hogy nagy erőnek és hőhatásnak vannak kitéve és ezek ingadozása miatt fékerejük, hatásuk nem csökkenhet. Fékbetétek autó specifikusak! A betétek korszerűbb autókhoz vagy elő vannak készítve kopásjelző ráhelyezéséhez. Ilyenkor külön kábellel csatlakoztatjuk a fékbetéthez és a továbbító kábelhez. Vannak viszont olyan betétek is melyekbe bele van építve a kopásjelző és a kábel végén van rajta a megfelelő csatlakozó. És léteznek akusztikus kopásjelzők, ha betét már nagyon elkopott, akkor a tartóvason lévő kis fém hozzá ér a tárcsához és zavaró hangot ad ki.

A kerámia fékbetétek kevésbé porolnak, és jó fékhatással rendelkeznek. Léteznek sport fékbetétek, de ezeket közúton nem ajánlatos használni mivel bekel melegíteni a betéteket, hogy biztonságosan tudjanak fogni. Fékbetét cserénél érdemes a féknyergen csúszó mozgó részt alaposan megpucolni és kis rézpasztával bekeni, hogy a betét szabadon mozoghasson, hisz nagyon sokszor ez a hiba okozza a nyikorgást nem pedig a fékbetét vagy féktárcsa minősége.

A fékbetétek egy fék szerkezeti egységének tekintendők. A fékbetétek a fékteljesítmény számításában, mint súrlódási tényező szerepelnek, feladatuk a gépjármű súrlódással történő lassítása, megállítása. A fékbetét a kormányműhöz és a gumiabroncsokhoz hasonlóan kiemelten biztonságtechnikai alkatrész, ezért a fékbetétek azon engedélyköteles alkatrészek körébe tartoznak, amelyek befolyásolják a jármű forgalmi engedélyének érvényességét. A fékbetét dörzsfelületből, fém hátlapból és rögzítő elemből áll.

A fékbetét felépítése:

A gyakorlatban előforduló eltérő igénybevételek miatt, az egyes járműosztályok fékberendezései azonos működési szempontok mellett is különböző méretűek, anyagúak és eltérő kopásállósággal rendelkeznek.

A dörzsbetétek anyaga, elkészítési “receptúrájuk” minden gyártónál eltérő, azonban általánosságban megfogalmazható, hogy a fékbetétek dörzsanyaga összeállítható kötőanyagok (pl. gyanta), töltőanyagok (pl. vasoxid), kenőanyagok (pl. grafit) és fémek (pl.acélszövet) ötvözetéből. A dörzsanyagot keveréssel, préseléssel és hőkezeléssel (sütés) állítják elő. Anyagukat tekintve ismerünk fél-fémes, acélmentes, NAO (non-azbeszt), kerámia és szinter-eljárással készült dörzsanyagokat. Fékezéskor, a súrlódás során nagy mennyiségű hő termelődik, különösen nagy sebességről történő megállásnál vagy hosszú lejtmeneteknél, ezért minden fékbetét anyagával szemben fontos alapkövetelmény, hogy magas termikus igénybevételnél se keletkezzenek szilárdsági problémák és ne csökkenjen a fékező erő.

A fékbetét karakterisztikája:

A már említett alapelvárások mellett a fékbetétek tulajdonságainak kiértékelésénél 3 fő tényezőcsoportot veszünk figyelembe: ezek a biztonsági tényezők (pl. súrlódási tényezők, éghetőség, korrózió állóság, hajlítási szilárdság), a komfortossági tényezők (pl. zaj, füstképződés, működtető erő, pedálérzet) és a gazdasági tényezők (pl. dörzsanyag kopása, féktárcsa kopása, súly, gyártási költségek). A törvényi és biztonságtechnikai előírások megkövetelik a fékberendezés gondos karbantartását, és ápolását. A kopó fékalkatrészeket, így a fékbetéteket is a gyártók csereperiódus előírásait betartva adott időközönként kötelezően cserélni kell. Kopástól, igénybevételtől függően egyes esetekben ennél rövidebb időközönként is.