Lambdaszonda

Az optimális mûködéshez a katalizátornak pontosan meghatározott arányú levegő-üzemanyag keverékre van szüksége, mellyel szabályozható a katalizátor hőmérséklete (600 és 800°C között).

A lambdaszonda feladata a kibocsátott gázok oxigéntartalmának mérése és a mért értékek  továbbítása a számítógép felé. A számítógép korrigálja a motornak adagolt benzin mennyiségét az optimális keverék érdekében. A lambdaszondák is nagy része autó specifikusak, de léteznek univerzálisak is ahol is a szonda kábel végéin nincs csatlakozó. Autótípustól függ, hogy 1 vagy 2 szondával szerelték-e. Létezik a katalizátor előtti szonda, ez a szonda figyeli, hogy milyen keveréket is kap, és ezt továbbítja a computer fele. Van a diagnosztizáló szonda melyik a katalizátor után helyezkedik el, ez pedig azt a jelet adja, hogy katalizátoron keresztül milyen oxigéntartalmú kipufogógáz jut ki. A lambdaszonda első ránézésre a gyújtógyertyára hasonlít, csak kábelek jönnek ki belőle és a vége egy perforált védőfém és a kipufogórendszerben helyezkedik el. A szonda felépítése: Platina bevonattal ellátott kerámia tubus. A lambdaszonda kerámiatubusát a kipufogó rendszerbe lévő részét egy perforált fém sapka védi a mechanikai sérülésektől. A szonda kipufogógázban lévő és a külső levegőben lévő oxigén mennyiségét méri és ezeket az adatokat továbbítja. Ha lambdaszonda meghibásodik, akkor rossz nem megfelelő adatokat, továbbit a computer fele és ez többletfogyasztást eredményez valamint a katalizátorkárosodás és nem megfelelő CO értékhez vezet, mivel nem megfelelő üzemanyag és levegőkeveréket állít elő.

[Lambdaszondák itt]

Árak megjelenítése EURO-ban is