Termék kereső
Kategória
- Ablaktörlő
- Adalékok
- Akkumulátor
- Autóelektronika
- Autófelszerelés
- Autóápolás
- Elektromobilitás
- Elektromosság
- Felni
- Folyadékok
- Fékberendezés
- Gumiabroncs
- Gyújtás/izzítás
- Hűtés
- Járműizzók
- Karosszéria és vízhűtő
- Kenőanyagok
- Kerékfelfüggesztés
- Keverékképzés
- Kipufogó
- Kipufogók és tartozékok
- Kiárusítás
- Klímaberendezés
- Kormányzás
- Légterelők
- Motor
- Motorosoknak
- Rugózás/csillapítás
- Szerelési segédanyagok
- Szerszámok
- Szíjhajtás
- Szűrő
- Tengelyhajtás
- Tengelykapcsoló/-alkatrészek
- Téli termékek
- Üzemanyagrendszer
Kategória
- Ablaktörlő
- Adalékok
- Akkumulátor
- Autóelektronika
- Autófelszerelés
- Autóápolás
- Elektromobilitás
- Elektromosság
- Felni
- Folyadékok
- Fékberendezés
- Gumiabroncs
- Gyújtás/izzítás
- Hűtés
- Járműizzók
- Karosszéria és vízhűtő
- Kenőanyagok
- Kerékfelfüggesztés
- Keverékképzés
- Kipufogó
- Kipufogók és tartozékok
- Kiárusítás
- Klímaberendezés
- Kormányzás
- Légterelők
- Motor
- Motorosoknak
- Rugózás/csillapítás
- Szerelési segédanyagok
- Szerszámok
- Szíjhajtás
- Szűrő
- Tengelyhajtás
- Tengelykapcsoló/-alkatrészek
- Téli termékek
- Üzemanyagrendszer
Termékcsoport
Termékcsoport
Csoport
Csoport
Alcsoport
Csoport
Paraméter
Csoport
Elektromosság
A járművek elektromos rendszerének alap eleme az akkumulátor. Személygépkárműveknél a legszélesebb körben a 12 Volt feszültségű rendszer terjedt el. A járműgyártás hajnalán alkalmaztak 6 Voltos rendszert is, azonban a 6 Voltos rendszerekhez nagyobb átmérőjű vezetékeket kellett a járműbe beépíteni, mert adott teljesítményű fogyasztó működtetéséhez kisebb üzemi feszültség esetén nagyobb áramerősségre van szükség. Napjainkban 6 Voltos akkumulátorral gyakorlatilag csak veterán járművekben találkozhatunk.
Az akkumulátor töltését kezdetben dinamóval, később a napjainkban is minden autóban megtalálható generátorral oldották meg.
A stop-start rendszerrel felszerelt járművekben nem csak egy egyszerű feszültségszabályzó található meg, ami a generátor által termelt feszültséget korlátozza maximális 14,4 Volt töltőfeszültségnél, hanem fejlett BMS (Battery Monitoring System) vagy másnéven akkumulátor menedzsment rendszer gondoskodik az akkumulátor töltéséről és felügyeletéről. A stop-start rendszerrel felszerelt jármű áramigénye jelentősen nagyobb, ugyanis az autónak dugóban araszolva, gyakran álló motor mellett is tudnia kell a kényelmi felszereléseket működtetni. Ezért amikor a jármű halad az akkumulátort gyorsan nagy töltőárammal szükséges feltölteni, ezért ezekben a járművekben nagyobb töltési ciklusállóságú AGM és EFB akkumulátorokat alkalmaznak. A töltésen kívül az akkumulátor menedzsment feladata az akku feszültségének folyamatos ellenőrzése is. A rendszernek azt is fel kell ismernie, ha az akkumulátor nincs teljes mértékben feltöltve, esetleg egy leállítás után nem lenne képes a motort zökkenőmentesen elindítani, ilyenkor a stop-start rendszer nem állíthatja le a motort.
A 90-es évek elejétől kezdve a járművekben egyre több elektronikai berendezés van jelen. A mechanikus karburátoros üzemanyagellátó rendszerek helyét a motorvezérlő elektronika által szabályozott befecskendező rendszerek vették át.
A korszerű jármű egyes funkcióit vezérlő egységek üzemeltetik, a különböző kapcsolók és vezérlők között a kapcsolatot busz hálózatok valósítják meg.