Desztillált víz

A desztillált víz desztillációs eljárással nyert ionmentes tiszta víz, mely nem, illetve nagyságrendekkel kisebb mennyiségben tartalmaz ásványi anyagokat, mint a kommunális fogyasztásra használt ivóvizek. A desztillált víztől megkülönböztetendő még a bidesztillált víz (vagy bideszt víz), melyet kétszer desztillálnak át. Keménysége (vagyis Ca és Mg ion koncentrációja) hasonló az ioncserélt vízéhez, amelyet ún. ioncserélő oszlopon meghatározott sebességgel átáramoltatott vízből készítenek. Újabban az ioncserélő eljárásokat a fordított ozmózisos eljárás váltotta fel, az ioncserét inkább csak a vízlágyításban használják. Az ionmentes vizek fontos minőségi jellemzője a vezetőképesség, amelynek S/m (Siemens/méter) a mértékegysége, azonban a gyakorlatban a μS/cm-t használják. A vezetőképesség arányos a víz ásványi anyag tartalmával, amely az elektromos vezetőképességért felelős (az elektromos ellenállás reciproka). A nagy tisztaságú desztillált víz vezetőképessége 5,5 μS/cm, az átlagos ivóvízé 500–1000 μS/cm, míg a tengervízé 52 mS/cm. Ez azt jelenti, hogy a tengervíz tízezerszer jobb elektromos vezető, mint a desztillált víz.

AdBlue

Az AdBlue egy készítmény az SCR (szelektív katalitikus redukció) rendszerrel ellátott haszongépjármûvek és autóbuszok egyik károsanyag-komponens, a nitrogén-oxidok kibocsátásának csökkentésére. A dízelmotorok mûködésük közben a benzinmotoroknál nagyobb mennyiségû kormot juttatnak a levegőbe, míg a nitrogén-oxid [NOx] kibocsátásuk is jelentős. Ez utóbbi komponens csökkentésére és a 2009-ben életbe lépő Euro 5-ös környezetvédelmi normának való megfelelés jegyében vezették be az AdBlue adalékanyagot.

Hidraulikaolaj

A hidraulikaolajat különféle erőknek és mozgásoknak az átvitelére és irányítására használják. Piacuk a motorolajok után a második legnagyobb a súrlódást csökkentő anyagok között. A hidraulika kifejezést a görög hydro = víz és aulos = cső szavakból eredeztetik.Ma mindazon mûszaki tudást kell ez alatt értenünk, amelyek különféle erőknek és mozgásoknak folyadék segítségével történő átvitelével és irányításával függenek össze. A leggyakrabban alkalmazott hidraulikus technika az olajhidraulika (ásványolaj, szintetikus olaj, növényolaj vagy emulzió segítségével). Bizonyos területeken nehezen gyúlékony vagy nem éghető folyadékokat (poli-glikol-oldatokat vagy különböző észtereket) alkalmaznak. A hidraulika azon az elven alapul, hogy a folyadékok nem összenyomhatók, s így az erőátvitel aránylag kis veszteségekkel (pl. súrlódás) valósul meg.

Vezérmű

A vezérmû a dugattyús szerkezetek (pl. belső égésû motorok, hőerőgépek, szivattyúk) hengereinek töltését és ürítését végző szelepeket vezérlő gépelem. A belső égésû motorokban a levegő beszívására ill. az égéstermékek kibocsátására szinte kizárólag szelepeket használnak. A szelepeket mozgató vezérmû egy vagy több vezérmûtengelyből ("bütyköstengely") áll. A kétütemû motorok mûködhetnek a dugattyú által vezérelt résszelepekkel, ilyen esetben nincs szükség külön vezérmûre, de létezik szelepes kétütemû motor is, leggyakrabban hengerenként egy darab kipufogószeleppel. A kétütemû motorokban a vezérmûtengely a főtengellyel azonos fordulatszámmal forog, a négyütemû motorokban a vezérmûtengely fordulatszáma a főtengely fordulatszámának a fele.

Dízel részecskeszűrő DPF

A dízel részecskeszûrő, (DPF, Diesel Particulate Filter) a környezetre káros részecskéket, ill. a kormot szûri a dízelmotorokból kiáramló gázokból. Lényegében egy olyan szerkezetről van szó, ami a gázolaj tökéletlen égéséből eredő korommaradványt gyûjti össze, és égeti el. A Diesel részecskeszûrők gondolata először az 1970-es években fogalmazódott meg a belélegzett részecskék okozta károk miatti aggodalmak okán. A részecskeszûrőket már 1980 óta használják nem közútra tervezett gépeken, autókban pedig 1985 óta. A közepes és nehéz teherautók dízelmotorjainak kibocsátását először 1987-ben Kaliforniában szabályozták. A kipufogógázokra vonatkozó szabályozás 2009-től, az 'Euro 5' szabvány életbelépésétől követelte meg a DPF új dízelautók kipufogóiba való szerelését.

Gyújtógyertyák

A benzin üzemû Ottó motorokban alkalmazzák, feladata a benzin-levegő elegy begyújtása. A dízel üzemû autókban a sûrítés végzi a gyújtást. A szikraközben (a test- és középelektróda között) keletkezik, egy 25-50 kV elektromos ív, ez gyújtja be a kellően összesûrített levegő-benzin elegyet. Mivel a sûrítés során az elegy is felmelegszik, a közel 1 mm-es szikra is képes begyújtani azt. Alternatívája a lézeres gyújtás.

Generátorok

Feladata a fogyasztók árammal való ellátása és az akkumulátor töltése. A mozgási indukció elvén alapszik, tekercs áll (állórész), mágnes forog (elektromágnes). Ha a tekercsre mágneses mező hat (erővonalai metszik a vezetőt) benne feszültség indukálódik, váltakozó áram keletkezik. Az állórészben a három tekercsrendszer térbeli elrendezése következtében, három, egymáshoz képest 120 fokkal eltolt fázisú váltakozó feszültség és áram keletkezik a két pólusú (északi és déli) mágneses tér forgásakor. Több pólus alkalmazásával javul a generátor kihasználása, simább lesz az egyenfeszültség.

Vízpumpa

A vízpumpa hasznos része a motornak mivel segít a hûtésben így nem keletkezik akkor hő a motor belsejében, hogy az károsodjon. Vízpumpát hajthatja a vezérlés vagy ékszíj esetleg hosszbordás szíj. A vízpumpának elég sok különböző jele van, ha meghibásodik, akkor azonnal cserélni kell ha bármelyiket is észleljük mivel védi a motort.

Motorolaj

A motorolaj nagyon fontos a motor számára hisz ez adja meg neki a megfelelő kenést védi a motort a kopástól és hûtő hatása is van. Nagyon sok fajta olaj létezik és a mai modern autóknak egyre nagyobb követelményük van motorolajokkal szemben. Így nagyon fontos kiválasztani a megfelelő specifikációval és viszkozitással rendelkező olajat autónkba.

 

Ablaktőrlő

Ablaktörlőnek nagyon fontos szerepe van a az esős időben való közlekedésben. Tisztán lássunk így esetleges balesetet el tudjuk kerülni. Nagyon sok fajta ablaktörlő létezik! Felfogatásukban is különbözhetnek hosszukban, kivitelükben. Márkában is nagyon nagy minőségbeli különbségek vannak.

Járműizzó

Izzónak nagyon fontos szerepe van az autóban szinte mindenhol megtalálható még az utastérben is csomagtartóban, újabb modelleknél akár a kesztyûtartóban is. Nagyon fontos! Ha esetleg egy izzó kiég azt mihamarabb akár azonnal cseréljük, ha lehetséges. Az esti és nappali vagy esetleg rosszabb látási viszonyok között a jobb látás és láthatóság érdekében. Látni és látszani!

Gyújtótrafó

A gyújtótrafó az autó gyújtásalkatrészének egy fontos alkatrésze. Gyújtótrafó  adja a megfelelő feszültséget a gyertyának. Gyújtótrafókból nagyon sok féle van,  így különböző meghibásodásokat tud produkálni vagy nem indul be vagy kimarad  egy henger  ez a trafó típusától függ.

Klíma

A klíma nagyon hasznos az autóba több szempontból is. A mai világban egy klímás autót eladni is könnyebb. A klíma használata nyáron nagyon hasznos lehet, persze sokan azt állítják, hogy egészségtelen, de a forró autóba, ami kb. 40-50 C°, sem egészséges terhelni a szervezetet. Egy kellemes hőmérsékletû autóba a vezetőnek sokkalta jobbak a reflexei és nyugodtabb megfontoltabb is.

Lengéscsillapító

A lengéscsillapító nagyon fontos szerepet játszik a futómûben, mind menet stabilitásban, de féktáv növekedésben is, ha csillapítók már nem mûködnek megfelelően. A lengéscsillapítónak tengelyenként minimális lehet az eltérése, ezt padon tudják lemérni és mûszak vizsgán kötelezően megmérik mind a négyet. Lengéscsillapítóból létezik olajos és gázos. 

Gömbfej

A gömbfejeknek is nagyon sok szerepük van a futómûben. Keréktartás , irányítás!  A jó állapotú gömbfejek szintén komfortosabbá teszik a vezetést és illetve  biztonságos is vele a közlekedés. Nagyobb részt első futómûben találkozunk vele.  A rossz útminőségek sajnos hamar a meghibásodáshoz vezethet, ilyenkor cserélni kell.

Szilent

Nagyon fontos szerepe van az autók futómûvében elhelyezett szilenteknek! Ezek a gumi alkatrészek komfortossá teszik az utazást valamint a futómûnek stabil tartást adnak és ez miatt biztonságosan irányítható a vezető számára a gépjármûve. A szilentek az autó első-hátsó futómûvében megtalálható.

EGR-szelep

Az EGR szelep feladata a károsanyag-kibocsátás csökkentése és szabályozása a benzin- és dízelmotoroknál. Magas égési hőmérsékletnél az égéstérben nitrogénoxid keletkezik. A kipufogógáz egy részének a szívási rendszerbe visszavezetésével csökken a kibocsátott nitrogénoxidok mennyisége. Az EGR szelep funkciója a kipufogógáz visszavezetés szabályozása.  EGR-szelep: Exhaust Gas Recirculation

Légtömegmérő

Légtömegmérő a légszûrőház után helyezkedik el a légbeömlő csőben. Ez az alkatrész is jelet ad az ECU-nak keverékképzéshez. A csövön belépő levegő hőmérsékletét és mennyiségét méri. Alkalmazva van mind benzines mind dízel autókba, szívókba is, meg turbósoknál is. Autó specifikus alkatrész.

Lendkerék

Mivel a diesel és benzin motorok  bizonyos mértékben kiegyensúlyozhatók. Továbbá a motor főtengelyének elfordulásakor a keletkező kiegyensúlyozatlan erő nem egyenletesen szabályos, így ennek megszüntetésére fejlesztették ki a kettőstömegû lendkereket. Újabban már nem csak diesel autókban alkalmazzák, hanem egyre elterjedtebb a turbó vagy közvetlen befecskendezésû benzinesek körében is. Angol neve : Dual Mass Flywheel 

Akkumulátor

Itt a hideg idő, ami nagy ellensége az akkumulátoroknak! A hideg nagyon gyengíti az idősebb, vagy lemerülésben lévő akkumulátor teljesítményét. A rossz akkumulátor hibajele nagyon könnyen észrevehető. A kulcs elfordítása után nagyon gyengén forgat az önindító, nem képes beindítani a gépjármûvet, valamint a mûszerfalon a visszajelző lámpák elhalványulnak, vagy már meg sem mozdul az önindító. A hibaforrások észlelésekor érdemes kicserélni az akkumulátort mivel a nehéz indítás nem tesz jót az autókban lévő elektronikáknak sem! A csere alatt érdemes és ajánlott a sarukat megtisztítani az oxidációtól vagy lecserélni, de mindenképp ajánlott bezsírozni. Az akkumulátorokból is több féle létezik.

Lambdaszonda

Az optimális mûködéshez a katalizátornak pontosan meghatározott arányú levegő-üzemanyag keverékre van szüksége, mellyel szabályozható a katalizátor hőmérséklete (600 és 800°C között). A lambdaszonda feladata a kibocsátott gázok oxigéntartalmának mérése és a mért értékek  továbbítása a számítógép felé. A számítógép korrigálja a motornak adagolt benzin mennyiségét az optimális keverék érdekében.

Katalizátor

A katalizátor feladata, hogy kémiai folyamatokon keresztül csökkentse a környezetbe kerülő káros anyagokat. Ezt azzal éri el, hogy a mûködése során fellépő  magas hőmérsékleten a benne található nemesfémek a káros anyagok egy részét  oxidálják, vagy ártalmatlan anyagokká alakítják. A katalízis olyan folyamat, amelyben  a katalizátor kémiai folyamatoknak a színtere. A nemesfémekkel érintkezve, a kémiai  folyamat átalakítja a káros gázokat kevésbé toxikus gázokká. Az aktív anyag (a  platina és a ródium) csupán arra szolgál, hogy elősegítse a kémiai folyamatot, a nevét is innen kapta (katalizátor).

Kipufogódob

A belső égésû motornál az elégetett gázokat, a kipufogó-gyûjtőcső gyûjti össze és továbbítja a  táguló dob, a hangtompító és a kipufogóvég felé. A kipufogó-gyûjtőcsőbe érkezéskor az égésgázok hőfoka közel 900°C. Ekkora hő komoly veszélyforrást jelentene, ha közvetlenül a környezetbe távozna. Mivel a kipufogórendszer teljes hosszában érintkezik a levegővel, folyamatosan csökken a kipufogó gázok hőmérséklete. A motor mûködése közben bekövetkezett robbanások nagy zajjal járnak. A hangtompító feladata ezen akusztikai ártalmak enyhítése is.

Motorvezérlés

A vezérlés részei: a vezérmûszíj, afeszítőgörgő és egy vagy több vezető- illetve feszítőgörgő is. A szíj által meghajtott alkatrészek is, mint például a vezérmû- és főtengely, vagy esetenként a vízpumpa nagy terhelésnek vannak kitéve. A magas forgási sebesség, a rezgések és a szélsőséges hőmérséklet leronthatja ezek mûködését. Mivel e forgó-kopó alkatrészek együtt kopnak és öregednek, cseréljük ki ezeket is a vezérlés cseréjekor, mert a kopott egységek később károsíthatják az új vezérmûszíjat, amiből elég komoly problémák lehetnek. Egy ilyen komplett szett cseréje megbízhatóbbá teszi a motor mûködését, így növeli annak megbízhatóságát, élettartamát.

Fékfolyadék

A fékfolyadék összenyomhatatlan, a főfékhenger által irányított folyadék, amely arra szolgál, hogy közvetítse a négy  kerék felé a fékpedálon kifejtett erőhatást. A túlságosan elhasználódott fékfolyadék feltöltődik vízzel, és veszít hatékonyságából. Intenzív fékezéskor, például hegyi útvonalon ez akár a  fékhatás teljes megszûnését eredményezheti.

Fékmunkahenger

A jármû kiegyensúlyozott fékezéséhez hozzájárulnak a fékpofák, a munkahengerek, és a feszítők. A dobfékek javítása során le kell cserélni a fékpofákat, valamint a munkahengereket és a feszítőket.  Ezek az alkatrészek a fékbetétekhez hasonló igénybevételnek vannak kitéve. A fékmunkahenger nyomást gyakorol a fékpofákra, így azok nekifeszülnek a fékdob belső falára.

Fékpofakészlet, rögzítőfék

A jármû kiegyensúlyozott fékezéséhez hozzájárulnak a fékpofák, a munkahengerek, és a feszítők. A dobfékek javítása során le kell cserélni a fékpofákat, valamint a munkahengereket és a feszítőket. Ezek az alkatrészek a fékbetétekhez hasonló igénybevételnek vannak kitéve. A fékpofák az alvázhoz kapcsolódnak, a súrlódással és a felmelegedéssel szemben nagy ellenállású anyagból készülnek.

Dobfék

A jármû kiegyensúlyozott fékezéséhez hozzájárulnak a fékpofák, a munkahengerek, és a feszítők. A dobfékek javítása során le kell cserélni a fékpofákat, valamint a munkahengereket és a feszítőket. Ezek az alkatrészek a fékbetétekhez hasonló igénybevételnek vannak kitéve. A dobfékeket inkább hátsó féknek alkalmazzák.

Féktárcsa

A tárcsafék kiváló hatékonyságú rendszer, mert progresszív és tökéletesen oszlatja el a hőt, ezért alkalmazzák az első fékekhez. A féktárcsa igen érzékeny alkatrész. Minden fékezéskor erőteljes igénybevételnek van kitéve, ezért rendkívül magas mûszaki követelményeknek kell megfelelnie. Természetesen kifogástalan állapotban kell lenniük, hogy a fékbetétek maximális hatékonysággal tölthessék be a szerepüket.

Fékbetét

Az autó jó minőségû és rendszeresen karbantartott fékberendezése nagy fontosságú biztonságot jelent. Minél hatékonyabbak a fékek, annál rövidebb a fékút adott sebességnél. A fékberendezés feladata a gépjármû sebességének csökkentése, a jármû megállítása és álló helyzetben való rögzítése. A fékberendezésnek lehetővé kell tennie a lehető legnagyobb lassulást, valamint a jármû stabilitását a fékezés alatt, ezért kimondottan ajánlott a minőségre törekedni! Fiatalabb gépkocsiknál a rendszer figyelmeztet a cserére, azonban nem árt a gyártók által előírt kilométerenként elvégezni a cserét.

Üzemanyagszűrő

A modern nagy teljesítményû befecskendező rendszerek megkövetelik a minőségés a tiszta üzemanyagot. Egy jó minőségû üzemanyagszûrő igazodik az érzékeny befecskendezők magas igényeihez, valamint a sajátos tulajdonságú az alternatív üzemanyagokhoz, mint például a biodízel. Rendkívül finom szûrőanyagot alkalmazva az üzemanyag megbízhatóan megszabadul a nemkívánatos szennyeződésektől. A szûrők védelmet nyújtanak a befecskendező rendszereknek a kopás és a korrózió ellen, így segít a motor zökkenőmentes mûködésében. A megfelelő hatás pozitívan tükröződik a karbantartási költségeken is.

Utastér levegő szűrő

Mindenki számára ismert a rossz minőségû levegő által okozott fáradtság, szem irritáció és a különböző légúti nehézségek. Egy jó minőségû utastér légszûrő biztosítja, hogy tiszta és friss levegő kerüljön az autó kabinjába, mert szinte teljesen szabadon kerülhet be a por, a pollen, a korom és más szennyező anyagok. Pontosan azok az anyagok, amelyek egészségügyi problémákat okoznak egyre több és több embernek, és nagy szerepet  játszanak az asztmás és az allergiás megbetegedések kialakulásában.

Olajszűrő

Egyre nagyobb teljesítmény, egyre kisebb fogyasztás - annak érdekében, hogy ez a követelmény megfeleljen a modern motorok magas elvárásainak, az autógyártók törekednek a legmagasabb szintû motor alkatrészeket használni a teljesítmény elérésének érdekében. Az olajozásnak, kenésnek központi jelentősége van, mivel csak tiszta motorolaj képes tartósan biztosítani a motor teljesítményét. Ha a kenőanyag nincs alaposan megtisztítva a szennyeződésektől és az égési maradványoktól, a védelem a kopás ellen már nem garantált. Ebben az esetben ez károsíthatja a motort, mely komoly problémákhoz vezet, ezért nagyon fontos a motorolajszûrő és a kenőanyag rendszeres cseréje.

Levegőszűrő

Az optimális teljesítmény érdekében a belső égésû motorok tiszta beszívott levegőt igényelnek. Ha szennyező anyagok, mint például a korom és por kerül az égéstérbe, az idő előtti kopást eredményez a hengerfejben és a motor belső részeiben. Az elektronikus alkatrészek állapota is jelentősen romolhat a szívó-és az égéstérben, ezért fontos az autógyártók által előírt intervallumok betartásával a levegőszûrőt rendszeresen cserélni valamint szintén ajánlott olajcserénél is. Az erősen szennyeződött szûrőn nehezebben áramlik, át a levegő ez miatt a motor sem kapja meg a megfelelő mennyiségû és tisztaságú levegőt mely a motor teljesítmény és élettartam csökkenéséhez vezet.

Hosszbordás szíj

A hosszbordás szíj elég fontos szerepet játszik abban, hogy autónkban mûködjenek a fontos és komfortokozó berendezések. Így nagyon fontos ennek az alkatrésznek, hogy megfelelő állapotban legyen és tudja teljesíteni feladatát.

Vízhűtő

A vízhûtő a motor hûtésében játszik fontos szerepet. Elég nagy hőnek van kitéve így az autó elejére szerelték, hogy a menetszél is tudja hûteni valamint a hátulján  egy keretre fel van fogatva egy vagy kettő ventilátor. A megfelelő hûtőfolyadék megválasztása nagyon fontos és hogy mindig a megfelelő szinten legyen.

Kuplung - tengelykapcsoló

A kuplung az autó azon alkatrésze, ami a motor és a sebességváltó között helyezkedik el, legfontosabb feladata, hogy a motor által előállított energiát megfelelő mértékben továbbítsa a sebességváltók felé. Ezt többféle módszerrel is meg lehet oldani, így a többféle kuplung is van. A különböző típusú kuplungokat azonban különböző területeken is alkalmazzák. A kuplung lényegében főtengelykapcsolónak is nevezhető. Az autó szerkezeti felépítésénél több tengelykapcsoló is van, ezek a tengelykapcsolók a tengelyek végeinél helyezkednek el, a kuplung értelemszerûen azért főtengelykapcsoló, mert nem a tengelyek felé vezeti tovább az energiát, hanem a sebességváltó felé.

Árak megjelenítése EURO-ban is