Alcsoport
Paraméter

Motor

A jármű egyik fő alkotóelme a motor. Egy adott jármű vezethetőségét sok összetevő befolyásolja, de a motor teljesítménye alapvetően meghatározza az autó dinamikáját és viselkedését. Járművek hajtására különböző motorkonstrukciós megoldásokat alkalmaznak. A legelterjedtebb megoldások az Ottó és Dízel motorok, azonban napjainkban egyre nagyobb teret nyernek a hibrid és elektromos meghajtású járművek is.
Az Ottó motoros járművek üzemeltetéséhez szükséges üzemanyag a benzin, de lehetőség van ezeket a motorokat bizonyos átalakítások után LPG vagy CNG gázzal is üzemeltetni. A benzinmotorok sokáig túlnyomórész feltöltés nélküli szívó motorok voltak, azonban a környezetvédelmi normák betartásának érdekében egyre nagyobb teret kaptak a turbó feltöltővel szerelt kis köbcentis motorok.
A Dízel motorok gázolaj elégetésével üzemelnek. Ezeknél a motoroknál viszonylag hamar elterjedt a turbó feltöltő alkalmazása. A dízelmotorok működési sajátossága, hogy az üzemanyag elégetéséhez nem használnak külső gyújtószikrát, hanem a magas kompressziónak köszönhetően az üzemanyag az összesűrítés során annyire felmelegszik, hogy öngyulladás áll elő.
A hibrid járművek hajtása általában tartalmaz egy benzin vagy dízel üzemű belsőégésű motort és a villanymotort is. A villanymotorhoz tartozik egy akkumulátor csomag is, ami a motort látja el energiával. A hibrid járművek a fékezés vagy motorfékezés során a mozgási energia egy részét képesek az akkumulátorok töltésére felhasználni.
Az elektromos járművekben jellemzően egy vagy két nagy teljesítményű villanymotor van beépítve, amihez egy nagy teljesítményű akkumulátor csomag tartozik.
A belső égési motorok működéséhet tüzelőanyag elégetésére van szükség. Az égéshez szükséges levegő a jármű szívó rendszerén keresztül áthalad a levegőszűrőn ahol a szennyező részecskék kiválasztása megtörténik. Ezután a fojtószelepházon keresztül a szívósoron és a szelepeken át jut az égéstérbe ahova a befecskendező rendszer a beszívott levegő mennyiségéhez szükséges üzemanyagot juttat. A szívócső alakja és görbületei, felületi simasága és az egyes hengerekig mért hossza fontos a motor gazdaságos működtetéséhez.
Az égési folyamat lezajlása után az égéstermék a kipufogó szelepeken keresztül a kipufogórendszerbe kerül. A kipufogórendszerbe épített katalizátorok elvégzik a gázok után kezelését, majd a kipufogódobokon áthaladva a kipufogó ház a szabadba jut.

Árak megjelenítése EURO-ban is