Gyújtás/izzítás

Gyújtás izzítás

Az Ottó motorokban lejátszódó égési folyamatok beindítására szükség van egy az égést beindító szikrára. Ezt a szikrát a hengerfejbe szerelt gyújtógyertya adja le, a gyújtásrendszer által meghatározott időpontban. A motor teljesítményét és károsanyag kibocsátását is nagy mértékben befolyásolja a szikra leadásának, vagyis az égés kezdetének időpontja.
A gyújtószikra előállításához szükséges feszültséget a gyújtótrafó állítja elő. Korábban a trafó kisütésére vonatkozó impulzust megszakító, később jeladó, napjainkban pedig a motorvezérlő elektronika által kiadott impulzus valósítja meg. A motorvezérlő elektronika a főtengely és vezérműtengely jeladóktól érkező jelek alapján vezérli ki a megfelelő időben a gyújtószikrát. A fejlett motorvezérlő rendszerek megjelenése előtt a vezérműtengely által meghajtott osztófejben volt elhelyezve egy jeladó ami a főtengely megfelelő szögelfordulásánál adott impulzust a szikra kivezérlésére, ami az osztófejben elhelyezett rotor segítségével jutott a megfelelő hengerhez.
A gyújtórendszer fontos eleme a gyújtókábel is. Egyes modelleknél a gyújtókábel elhagyásával a gyújtótrafót közvetlenül a gyújtógyertyához csatlakozik.
A Dízel motorok működése jelentősen eltér az Ottó motorokétól. Itt a gázolaj nem külső szikra hatására, hanem az égéstérben az üzemanyag összenyomásakor a magas kompresszió okozta felmelegedés hatására öngyulladásos módon jön létre az égési folyamat. Ezért a dízel motorok beindítása előtt az égésteret legalább 250 Celsius fok körüli hőmérsékletre kell felmelegíteni. Az égéstér felmelegítését az izzítógyertyák hivatottak elvégezni. Az izzítógyertyák vezérlését az izzítórelé vezérli.


További információk

Autótípusok