katalizatorok

Katalizátorok

A járműtechnikában a katalizátor szerepe, hogy a kipufogógázok utánkezelését elvégezze. Erre azért van szükség, hogy a motor üzemeltetése során keletkező füstgáz károsanyag tartalmát csökkentse. A katalizátor a jármű kipufogórendszerében helyezkedik el. A motorból kiáramló forró kipufogógáz melegíti fel a katalizátor fém vagy kerámia betétjét. A katalizátor belső betétje méhsejt szerű kialakítású, ezekben a járatokban áramlik a kipufogógáz. A katalizátor betétje utánégetéssel elősegíti a semlegesítési oxidációs reakciót. A katalizátorokban különféle nemesfémeket alkalmaznak, mint a platina, platina-palládium.   A beáramló füstgázban megtalálható szén-monoxid és nitrogén-oxid láncokat bontja fel a katalizátor szén-dioxidra, nitrogén gázra és vízre. A katalizátor háza általában rozsdamentes acélból készül, plusz a betétet általában körül öleli egy plusz hővédő pajzs is. A hővédő pajzsra azért van szükség, mert a katalizátor hatékony működéséhez szükséges hőmérséklet a 400-800 Celsius fokos tartományba esik. Fontos, hogy a motor beindítása után a katalizátor a lehető legrövidebb időn belül felmelegedjen arra az optimális hőmérsékletre ahol a gázok semlegesítéséhez szükséges kémiai reakciók elindulnak. Ezért a katalizátort a hatékonyabb működés érdekében egyes esetekben közvetlenül a kipufogó leömlő után építik be, ezt a megoldást torokkatalizátornak nevezzük. Ennek előnye, hogy kipufogógáz rövid utat tesz meg a katalizátorig, így a gázoknak kevesebb ideje van lehűlni, a katalizátor hamarabb eléri az üzemi hőmérsékletét.
A kipufogó rendszerbe
lambdaszondát építenek be aminek mérete egy gyújtógyertyáéhoz hasonló. A szonda külső része a kipufogógáz áramba merül, a belső része a külső levegővel van összeköttetésben. A kipufogó gáz oxigéntartalmát méri. A szonda kimenő jelét továbbítják a motorvezérlőhöz. Ez a készülék a befecskendezési idő szükséges változását meghatározza, és korrigálja az üzemanyag-levegő keveréket. Kedvező kipufogógáz összetétel elengedhetetlen ahhoz, hogy a katalizátor élettartama megfelelő legyen. A túl dús keverékkel üzemelő járművek a munkaütem során nem tudják az égéstérben megfelelően elégetni a beszívott üzemanyagot. Az elégetlen keverék az égéstéren kívül a katalizátorban fog elégni, megemelve a katalizátor hőmérsékletét. A megemelkedett hőmérséklet negatívan befolyásolja a katalizátor élettartamát.

Katalizátort keres?
Tipizált katalizátorok, Torokkatalizátor betétek, Univerzális katalizátorok, Sport katalizátorok, Könyökkatalizátorok


További információk

Autótípusok