Kuplung
A kuplung vagy más néven tengelykapcsoló feladata, hogy a motor hajtóteljesítményét, nyomatékát üzembiztosan átvigye a motor teljes teljesítmény és nyomaték tartományárban. Feladata, hogy a motor főtengelyét és a váltómű bemenő tengelyét összekapcsolja. A kuplung másik fő feladata, hogy a motor és váltó között lévő kapcsolatot átmenetileg szétkapcsolja a motor indításakor és sebességváltáskor.
A kuplung akkor működik megfelelően:
Ha biztosítani tudja a motor legnagyobb nyomatéka mellett is az üzembiztos átvitelt a váltóműre.
A kuplungpedál felengedésekor a kuplungszerkezetnek sima, lágy, rángatásmentes elindulást kell biztosítania úgy, hogy a járó motor főtengelyéhez kapcsolódó lendkerék és a váltó álló meghajtó tengelye közötti fordulatszám különbséget csúszással egyenlítse ki.
A váltások előtt lehetővé teszi a motor és váltó egység gyors szétkapcsolását és a sebességváltás után biztosítja az összeköttetést a motor és váltó között.
A járművek tengelykapcsolója nyugalmi helyzetben zárt állapotban van, így biztosítja az átvitelt a motor és váltómű között. A szétkapcsolást a kuplung pedál lenyomásával a jármű vezetője végzi. A kuplung kinyomásakor a motor függetlenné válik az erőátviteli rendszer többi alkatrészétől
Az tengelykapcsoló fő alkatrészei a lendkerék, amire a kuplungszerkezet felszerelésre kerül. A lendkerék és kuplung szerkezet között helyezkedik el a kuplungtárcsa. A kuplungtárcsa feladata, hogy a motor és váltó fordulatszámkülönbségét csúszással kiegyenlítse. A motor és váltó szétkapcsolását a kinyomócsapágy végzi. A kinyomócsapágyat a kuplungpedál lenyomásakor a kiemelő villa nyomja a kuplungszerkezet lamelláira, amik a nyomás hatására a szerkezet nyomólapját leemelik a kuplung tárcsáról, így a motor főtengelye függetlenné válik a váltóműtől.