Sebességváltó
A járműveknek tág sebességtartományban kell megbízhatóan üzemelniük. A kuplung csúsztatása nélkül is tudni kell alacsony sebességgel is közlekedniük, de ennek ellenére akár autópálya tempó mellett is üzembiztosan kell üzemelniük. Ennek megvalósítására a motor és a hajtó tengely közé változtatható fogaskerék áttételeket építenek be, ezt a gyakorlatban a sebességváltó valósítja meg. A járművek üzemeltetése során gyakran van szükség a motor forgatónyomatékának többszörösére, emelkedőn való induláskor vagy laza talajon történő elindulás során. Ezért is van szükség a sebességváltó berendezésre, ami változtatható áttételekkel lehetővé teszi, hogy a motor a motor változatlan fordulatszámmal a hajtott kerekeket különböző fordulatszámokkal és forgatónyomatékkal forgassa.
Minél jobban ki szeretnénk használni a motor teljesítményét és a lehető legnagyobb mértékben megnyújtani a hasznos sebességtartományt, annál több fokozatú váltóra van szükség. A sebességváltó áttételezése a jármű maximálisan elérhető végsebességét is meghatározza.
A sebességváltókat a kapcsolás módja szerint lehet csoportosítani, ami szerint megkülönböztethetjük a kézi, a félautomata és az automata váltókat.
A kézi kapcsolású sebességváltók fogaskerék csoport tengelyei egy könnyűfém öntvény házban helyezkednek el. A sebességváltó működése során, ha a két tengelyen lévő fogaskerékpárok között nincs állandó kapcsolat, akkor a tengelyhez rögzített fogaskereket a másik tengelyen lévő, tengelyirányban elmozdítható fogaskerekekkel fokozatválasztáskor a kerék tengelyirányú eltolásával kapcsoljuk össze.
Ha a fogaskerékpár kerekei között állandó fogkapcsolat van, az összekapcsolt fogaskerékpárok egyik kereke szabadon elfordulhat a tengelyén. Kapcsoláskor ezt a fogaskereket mechanikusan összekapcsoljuk a tengelyével. Ezt tehetjük kapcsoló körmökkel, kapcsoló fogazással, vonóékkel, szinkronizáló berendezéssel működtetett kapcsolóval vagy ha nagy teljesítményt kell átvinni, akkor többtárcsás súrlódó kapcsoló segítségével.