Kézikapcsolású váltó

Kézikapcsolású váltó

A legtöbb személyautó kézikapcsolású váltóval van szerelve. A kéziváltó előnye, hogy használatával kisebb a hajtási veszteség, mint automataváltó esetén. Hátránya, hogy a váltó megfelelő használatát a járművezetőjének el kell sajátítania. A fokozatok kapcsolásához a jármű vezetőjének a kuplung pedál lenyomása a szükséges fokozat kiválasztása után adott esetben a tengelykapcsoló csúsztatásával kell a sebességi fokozatok között lévő áttételkülönbséget áthidalnia. Automataváltó esetén az előválasztókar D fokozatba állítás után a fékpedál felengedését követően a jármű kis sebességgel kúszni kezd, vagyis a sofőrnek csak a gáz és fékpedál kezelésével kell törődnie, a haladási sebességnek megfelelő fokozatot a váltó vezérlő elektronikája választja kis és beavatkozás nélkül kapcsolja.
A kézi kapcsolású véltóknál a sebességfokozatok kiválasztása a váltókarral történik. A legelterjedtebb váltó kiosztás a „H” sémát követi. A „H” betű felső szárainál helyezkednek el a páratlan fokozatok, 1-3-5. Az alsó sorban helyezkednek el a páros számú sebességi fokozatok, vagyis a 2-4-6 sebességek. A jármű padlójából kiemelkedő váltóbot a váltó kulisszával csatlakozik a sebességváltó kapcsoló mechanikájához. A váltó kulissza kialakítása lehet rudazatos vagy bowdenes kapcsolású.
A váltóházat a motortérben kis mértékben rugalmas váltótartó bakok rögzítik a megfelelő helyre. Ha a sebességváltások során a terhelésváltások alkalmával a váltó karja nagy mértékben el tud mozdulni, akkor nagy valószínűséggel a váltótartó bakok gumi ágyazása elöregedett, kilágyult vagy kiszakadt a rögzítést végző házból, ezért a terhelésváltások alkalmával a váltónak túl nagy mozgásteret enged, ha ezt tapasztaljuk célszerű a váltó felfüggesztését cserélni.
Gyakran előforduló hibajelenség, hogy a váltó kihajtásainál szivárog a váltóolaj. A szivárgás hosszú távon a kenőanyag szintjének csökkenéséhez vezet, aminek hatására a váltóban nagy sebességgel forgó alkatrészek kenés és hűtés nélkül maradnak, ami a váltó meghibásodásához vezet. A jármű éves szervízének alkalmával célszerű a váltóház tömítettségét ellenőrizni és szükség esetén az elöregedett tömítések cseréjét elvégezni.

Tekintse meg további sebességváltó alkatrészeinket is:
Érzékelő, Ház/Alkatrészek, Váltó működtetés


Autótípusok