Gumiabroncs

Gumiabroncs vásárlás előtt érdemes tájékozódni a szükséges méretekről, ami alább látható.

Minta: 235/35 R19 91Y

235 - Szélesség: Ez a névleges keresztmetszeti szélesség milliméterben megadva.
35 - Profilarány: Ez jelöli a gumi oldalfal magasságát. A névleges keresztmetszeti szélesség adott százaléka.
R - Konstrukció: Mára szinte az összes abroncs Radiál. Létezik még Diagonál, speciális felhasználási területeken.
19 - Átmérő: A gumi belső peremének átmérője collban megadva. (1 coll = 25,4 mm)
91 - Súlyindex: Ez a szám jelöli a gumiabroncs terhelhetőségét. (87 = 545 kg)
Y- Sebességindex: Ez a szimbólum jelöli, hogy az abroncs teljes terhelés mellett milyen maximális sebességgel használható. (V = 240km/h)
M+S: Téligumi
RF: Speciálisan erősített gumiabroncs
XL: Erősített abroncs (Extra Load)
M0: Mercedes gyári jóváhagyás
C: Az RF-nél is nagyobb teherbírású abroncs, általában kis- és teherautókra
N1,N0: Speciális Porsche specifikáció
TL: Tömlő nélküli abroncs beépített légzáró réteggel (tubeless)
TT: csak belső tömlővel használható abroncs
MFS, FR: Peremvédős abroncs
ROF, SST, DSST, RFT: Defekttűrő abroncs
TWI: Futófelületi kopásjelzővel rendelkező abroncs, hatóságilag megengedett minimális 1,6 mm mintáig

A korszerű gumiabroncsok jó tapadási és súrlódási tulajdonságokkal rendelkeznek. Használatuk során elvárható a kis gördülési ellenállás, ami jótékony hatással van a jármű üzemanyag fogyasztására. Az abroncsoknak nagyon szerteágazó elvárásoknak kell megfelelnie, hiszen a legjobban tapadó gumiknak is biztosítaniuk kell a hosszú élettartamot. Fontos tulajdonságuk, a futás közben kibocsátott gördülési zaj. A gyártók törekszenek a gördülési zaj minimalizálására, ezzel hozzájárulva ahhoz, hogy hosszú távon se legyen fárasztó az autóvezetés. Előbb készültek a diagonál, majd később ezzel párhuzamosan a radiál abroncsok. Mára a diagonál felépítésű abroncsok meglehetősen ritkává váltak, a járművek szinte kizárólag csak radiál felépítésű abronccsal vannak szerelve. A gumik fontos szerkezeti része a perembe vulkanizált, acélsodronyból készült, végtelenített két karika, amely meghatározza mindkét perem méreteit és megakadályozza annak megnyúlását. Ezúton biztosítja a felnin a gumiabroncs jó illesztését és a jó zárást. Az abroncs teherviselő része a szövetváz, amely gumírozott kordvászonból készül. Az abroncs legbelső rétege a légzáró, melynek feladata, hogy megtartsa a gumiabroncsba fújt levegőt. Ezt rácsavarják az acélsodrony karikára és célberendezések segítségével, ebből alakítják ki a gumiköpeny alakját és méreteit. A nagyobb teherbírás érdekében több rétegben viszik fel a kordvásznat. A szövetváz anyaga finoman sodort acélhuzalból készült szövet. Azért, hogy a keresztező kordszálak ne károsítsák egymást, az egyes kord rétegeket gumiba ágyazzák. Az abroncs oldalán a kordvásznakra, vékony gumi réteget vulkanizálnak, ez lesz a gyűrődő oldal. Az abroncs kerületén pedig futó felületet képeznek ki. A radiál abroncs kordvászon szálai radiális irányban, a forgássíkra merőlegesen helyezkednek el. Radiális irányban a terhelést jól elviselik, azonban kerületi irányban (pl. vonóerő, fékezőerő esetén) már nem. Ezért a kordszálakat egy övvel összefogják. Ezt az övét szintén kordvászonból készítik és a kordszálakra a futófelület alá vulkanizálják. Az öv kordszálai a kerület irányában futnak, így nagy kerületi erő átvitelére képesek. Az öv mint egy henger fogja körül a kereket, ezért övabroncsnak is nevezik. Gördüléskor az út egyenetlenségein az öv segítségével könnyebben átgördül a kerék. A gördülési ellenállás így kisebb. Az abroncs oldalvezető tulajdonságai is kedvezőek. Az abroncs kerületén kopásálló, de jó tapadási tulajdonságú anyagból készítik a futófelületet. A vonó-, ill. fékezőerő megfelelő átvitele érdekében a futófelületet, a különböző igényeknek megfelelően mintázattal látják el.

Használjon mindig az évszaknak megfelelő gumiabroncsot, válasszon kínálatunkból.


További információk

Autótípusok