Alcsoport
Paraméter

Fékberendezés

ZSU.hu_fékrendszer_ábraA járművek fékezésére különböző okokból lehet szükség:
A jármű haladási sebességének csökkentése érdekében, lassítás vagy megállás céljából.
Lejtőn haladás során a kocsi sebességének megtartása, szabályozásának céljából.
Illetve az álló jármű rögzítésének, véletlen elindulásának megakadályozásának céljából

A járművek fékrendszere különböző feladatokat lát el:
Az üzemi fék feladata az autó sebességének gyors, biztonságos és jól adagolható csökkentése megállás vagy lassítás céljából. Az üzemi fék működésének a jármű sebességétől, terhelésétől és az út lejtésszögétől függetlenül mindig megfelelő hatékonysággal kell működnie.
A rögzítőfék feladata, hogy a gépjárművet álló helyzetben rögzítse. A rögzítőféknek az útviszonyoktól függetlenül, sík és lejtős úton is biztonságosan kell rögzítenie a járművet a sofőr távollétében is. A rögzítőfék legtöbb esetben mechanikus szerkezetű. Az utastérben elhelyezett kar vagy pedál reteszelésével hozható működésbe, a rögzítőfék általában a sofőr beavatkozásáig aktív marad.

A fékrendszer szerkezeti egységei feladatuk szerint csoportosítva lehetnek vezérlő, erőátviteli és fékszerkezeti elemek.
A fékrendszer vezérlő eleme üzemi fék esetén a fékpedál vagy rögzítőféknél a kézifékkar. Ezek működtetésével a sofőr vezéreli a jármű fékrendszertét, szabályozza a fékerő nagyságát.
Az erőátviteli egységek, főfékhenger, fékfolyadék, fékcső, feladata, hogy a sofőr által kiadott fékező erőt továbbítsák mechanikus vagy hidraulikus úton a fékszerkezeti egységek felé.
A fékszerkezeti elemek fékmunkahengerek, féknyergek, fékbetétek, féktárcsák a hozzájuk érkező fékező erőt alakítják a kerék forgásával ellentétes fékező nyomatékká.

A fékszerkezetek lehetnek felépítésük szerint dob vagy tárcsafékek.
 

Árak megjelenítése EURO-ban is