Kenőanyag tudástár

A kenőanyag tudástár egy új cikk, amelynek célja az autóiparban, motorkerékpárokban, tengeri, kereskedelmi és ipari alkalmazásokban használt kenőanyagok, hűtőfolyadékok és adalékok minden típusának jobb megértése. A tudástár részletes műszaki információkat tartalmaz a kulcsfontosságú iparági kifejezésekről és témákról, amelyek a motorolajok, az automata sebességváltó-folyadékok, a kézi sebességváltó, a hajtómű- és differenciálműolajok, a hűtőfolyadékok, a zsírok, a hidraulikafolyadékok, a fék- és kormány- és felfüggesztési folyadékok, adalékanyagok és sok minden más leírására és meghatározására szolgálnak.

Mi az a SAE viszkozitás?

A SAE a Society of Automotive Engineers rövidítése. A SAE numerikus osztályozási rendszert fejlesztett ki az olaj viszkozitásának vagy vastagságának meghatározására . Az eredeti viszkozitási fokozatok mindegyike monofokozatú volt , például egy tipikus motorolaj SAE 30 volt. Ez üzemi hőmérsékleti viszkozitás volt. Alapvetően minél magasabb ez a szám egy monográd olajban, annál sűrűbb lenne az olaj üzemi hőmérsékleten. Ez kiváló volt az üzemi hőmérsékleten, de ennek az volt a hátránya, hogy az olaj sűrűbb volt hideg hőmérsékleten, ami megnehezítette a szivattyúzást , de lassabb is a kenést, ahol szükség volt rá.

A többfokozatú olajok jelentették a választ erre a problémára. A többfokozatú olaj az, amely megfelel a „W” alacsony hőmérsékletű viszkozitási követelménynek és a 100 °C „üzemi hőmérséklet” követelménynek is. A többfokozatú olajokat úgy alakították ki, hogy megfeleljenek a viszkozitási teszteknek számos súlytartományban. Például egy 10W-40 megfelel a 10-es súlyúnak hideg hőmérsékleten és a 40-es olajnak magas hőmérsékleten.

A motorolajokra vonatkozóan is létezik egy specifikáció , amelyet 150°C-on kell teljesíteni, ez a magas hőmérséklet/nagy nyírási viszkozitás (HT/HS) néven ismert . Ezt a tesztet annak szimulálására végzik, hogy mi történik a motor nagy igénybevételű területein, pl. csapágyakban, bütykökben stb. Méri a viszkozitást, és jelzi az olajréteg vastagságát súlyos nagy sebességű körülmények között. Előfordulhat, hogy az ilyen körülmények között túl híg olaj nem biztosítja a szükséges védelmet ahhoz, hogy megakadályozza ezeknek a kritikus motoralkatrészeknek a jelentős kopását.

Centipoise (cP) és centistokes (cSt) a viszkozitás mértékegysége.

A következő táblázat a különböző viszkozitási fokozatok és a hőmérséklet-tartomány összehasonlítását mutatja be:

egyedi méretű


A viszkozitások megértése

A „W” előtti szám az olaj viszkozitását jelzi hideg/indítási hőmérsékleten ( a minőségtől függően -10 és -35°C között tesztelve. Kérjük, tekintse meg a szemközti SAE J300 - Motorolajok táblázatát). Minél alacsonyabb az első szám, annál gyorsabban folyik az olaj (szivattyúzhatóság), amikor a motor hideg.

A második szám az olaj vastagságát jelzi üzemi hőmérsékleten (100°C). Minden olaj kihígul, ahogy melegszik.

Tehát minél magasabb a második szám, annál kevésbé hígul az olaj, amikor felmelegszik, egy alacsonyabb második számmal rendelkező olajhoz képest.

Általában a többfokozatú viszkozitást görbén mérik:

egyedi méretű

A fenti példában mindhárom olajnak azonos az üzemi hőmérsékleti viszkozitása, de eltérő a hideghőmérsékleti viszkozitása.

Mindhárom viszkozitása hasonló lesz működési hőmérsékleten, 100°C-on mérve

Az alábbi példában mind a 4 olajnak azonos hideghőmérsékleti viszkozitása, de eltérő üzemi hőmérsékleti viszkozitása:

egyedi méretű

A következő grafikon három különböző többfokozatú olaj közötti különbségeket mutatja: