Kenőanyag tudástár

A kenőanyag tudástár egy új cikk, amelynek célja az autóiparban, motorkerékpárokban, tengeri, kereskedelmi és ipari alkalmazásokban használt kenőanyagok, hűtőfolyadékok és adalékok minden típusának jobb megértése. A tudástár részletes műszaki információkat tartalmaz a kulcsfontosságú iparági kifejezésekről és témákról, amelyek a motorolajok, az automata sebességváltó-folyadékok, a kézi sebességváltó, a hajtómű- és differenciálműolajok, a hűtőfolyadékok, a zsírok, a hidraulikafolyadékok, a fék- és kormány- és felfüggesztési folyadékok, adalékanyagok és sok minden más leírására és meghatározására szolgálnak.

Mi az a SAE viszkozitás?

A SAE a Society of Automotive Engineers rövidítése. A SAE numerikus osztályozási rendszert fejlesztett ki az olaj viszkozitásának vagy vastagságának meghatározására . Az eredeti viszkozitási fokozatok mindegyike monofokozatú volt , például egy tipikus motorolaj SAE 30 volt. Ez üzemi hőmérsékleti viszkozitás volt. Alapvetően minél magasabb ez a szám egy monográd olajban, annál sűrűbb lenne az olaj üzemi hőmérsékleten. Ez kiváló volt az üzemi hőmérsékleten, de ennek az volt a hátránya, hogy az olaj sűrűbb volt hideg hőmérsékleten, ami megnehezítette a szivattyúzást , de lassabb is a kenést, ahol szükség volt rá.

A többfokozatú olajok jelentették a választ erre a problémára. A többfokozatú olaj az, amely megfelel a „W” alacsony hőmérsékletű viszkozitási követelménynek és a 100 °C „üzemi hőmérséklet” követelménynek is. A többfokozatú olajokat úgy alakították ki, hogy megfeleljenek a viszkozitási teszteknek számos súlytartományban. Például egy 10W-40 megfelel a 10-es súlyúnak hideg hőmérsékleten és a 40-es olajnak magas hőmérsékleten.

A motorolajokra vonatkozóan is létezik egy specifikáció , amelyet 150°C-on kell teljesíteni, ez a magas hőmérséklet/nagy nyírási viszkozitás (HT/HS) néven ismert . Ezt a tesztet annak szimulálására végzik, hogy mi történik a motor nagy igénybevételű területein, pl. csapágyakban, bütykökben stb. Méri a viszkozitást, és jelzi az olajréteg vastagságát súlyos nagy sebességű körülmények között. Előfordulhat, hogy az ilyen körülmények között túl híg olaj nem biztosítja a szükséges védelmet ahhoz, hogy megakadályozza ezeknek a kritikus motoralkatrészeknek a jelentős kopását.

Centipoise (cP) és centistokes (cSt) a viszkozitás mértékegysége.

A következő táblázat a különböző viszkozitási fokozatok és a hőmérséklet-tartomány összehasonlítását mutatja be:

egyedi méretű


A viszkozitások megértése

A „W” előtti szám az olaj viszkozitását jelzi hideg/indítási hőmérsékleten ( a minőségtől függően -10 és -35°C között tesztelve. Kérjük, tekintse meg a szemközti SAE J300 - Motorolajok táblázatát). Minél alacsonyabb az első szám, annál gyorsabban folyik az olaj (szivattyúzhatóság), amikor a motor hideg.

A második szám az olaj vastagságát jelzi üzemi hőmérsékleten (100°C). Minden olaj kihígul, ahogy melegszik.

Tehát minél magasabb a második szám, annál kevésbé hígul az olaj, amikor felmelegszik, egy alacsonyabb második számmal rendelkező olajhoz képest.

Általában a többfokozatú viszkozitást görbén mérik:

egyedi méretű

A fenti példában mindhárom olajnak azonos az üzemi hőmérsékleti viszkozitása, de eltérő a hideghőmérsékleti viszkozitása.

Mindhárom viszkozitása hasonló lesz működési hőmérsékleten, 100°C-on mérve

Az alábbi példában mind a 4 olajnak azonos hideghőmérsékleti viszkozitása, de eltérő üzemi hőmérsékleti viszkozitása:

egyedi méretű

A következő grafikon három különböző többfokozatú olaj közötti különbségeket mutatja:

egyedi méretű

A Society of Automotive Engineers (SAE) a többfokozatú olajok paramétereit és viszkozitását az üzemi hőmérsékleten mért hidegindítási viszkozitás, szivattyúzhatóság és cST alapján határozza meg. 

Az alábbi táblázat ezeket a követelményeket mutatja be:

egyedi méretű

Személygépkocsi-motorolaj API szabványok osztályozása

Ha autója van, előfordulhat, hogy olyan kifejezésekkel találkozott a motorolaj-tartályokon, mint az API szolgáltatási osztályozás. Gondolkozott már azon, mit jelentenek ezek a kódok, és miért elengedhetetlenek? Nos, ne aggódj! Ebben a részben feloldjuk az API-szolgáltatások besorolását, és elmagyarázzuk az egyes besorolások közötti főbb különbségeket. A végére világosan megérti, melyik motorolaj illik legjobban szeretett négykerekűjéhez.

Az API szabványok osztályozásának megértése

Az API vagy az American Petroleum Institute rendelkezik egy rendszerrel a motorolajok osztályozására a teljesítményszint és a tervezett felhasználás alapján. Két betűt használnak (S a benzin, C a dízel), amelyet egy szám követ (például SAE 10W-30 vagy API SN).

Minden új API-besorolás megfelel a modern motorigényeknek, olyan tényezőket figyelembe véve, mint a tervezés, a károsanyag-kibocsátás, az üzemanyag-hatékonyság és a védelem. Autótulajdonosként a megfelelő API-szolgáltatási osztályozás használata kulcsfontosságú az optimális motorteljesítmény és hosszú élettartam szempontjából.

Főbb különbségek az egyes osztályozások között:

  1. API SA (Elavult): bevezette az első API besorolást. Minimális adalékszintet biztosított, és alkalmas volt az 1930 előtt gyártott motorokhoz . Azonban hiányzik belőle a szükséges korrózió, rozsda és kopás elleni védelem, ezért nem alkalmas modern motorokhoz. Ezért az ilyen besorolású olajok ma már alig kaphatók.
  2. API SB (Elavult): követi az API SA-t, valamivel jobb teljesítményt nyújt az oxidációval szemben és a lerakódásokkal szemben. Bár nyújtott némi fejlesztést, még mindig elavult, és nem alkalmas modern járművekhez. Az API SA-hoz hasonlóan ez is elavult, és ma már ritkán található meg.
  3. API SC besorolás az elődeihez képest javulást hozott a motorvédelem terén. Alkalmas volt az 1960-as években gyártott motorokhoz . Az API SC olajok nem alkalmasak modern járművekhez a motortechnológiai fejlődés és a magasabb teljesítményigények miatt.
  4. API SD: Az API SD továbbfejlesztést jelent az API SC-hez képest, jobb mosó- és kopásgátló tulajdonságokat kínálva. Az 1970-es években gyártott benzinmotorokhoz készült . A modern motoroknak azonban nem szabad használniuk, tekintve, hogy az elődeihez hasonlóan elavult.
  5. API SE: az API SD továbbfejlesztése, amelyet az 1980-as évek eleji motorkövetelmények teljesítése érdekében vezettek be. Bár az API SE egy lépés volt a helyes irányba, a kortárs motorok számára még mindig elavult.
  6. API SF: Az API SF további fejlesztéseket hozott az olajösszetételben, jobb ellenőrzést biztosítva az iszap, a dugattyús lerakódások és az olajsűrűsödés felett. Az 1980-as évek végi motorokhoz tervezték . Annak ellenére, hogy az API SF olajok előrelépést jelentenek elődeikhez képest, a modern motorok nem tartják őket megfelelőnek.
  7. API SG: Az API SG besorolás jelentős előrelépést tett a motorolaj-összetételben, jobb motorvédelmet és tisztaságot kínálva. Az 1990-es évek elejétől motorokban való használatra szánták . Az API SG olajok azonban, bár jobbak, mára elavultak, és nem ajánlottak az újabb motorokhoz.
  8. API SH: Az API SH egy frissítés az API SG-hez képest, amely jobb oxidációs stabilitást és lerakódás-ellenőrzést vezetett be. Az 1990-es évek végének motorjaihoz készült . Az API SH olajok elődeikhez hasonlóan a technológiai fejlődés és a teljesítménykövetelmények miatt már nem alkalmasak modern motorokhoz.
  9. API SJ: Az API SJ további fejlesztéseket biztosított a motorolaj teljesítményében, beleértve a jobb védelmet az iszap és lerakódások képződése ellen. A 2000-es évek elejétől származó motorokhoz készült . Míg az API SJ olajok fejlesztést jelentettek, mára már elavultnak számítanak a mai autómotorok számára.
  10. API SL: Az API SL jelentős fejlesztéseket hozott a motorolaj-összetételben, jobb védelmet nyújtva a kopás, lerakódások és oxidáció ellen. A 2000-es évek közepén motorokhoz tervezték . Az API SL olajok továbbra is gyakran megtalálhatók, de előfordulhat, hogy nem felelnek meg a legújabb motormodellek követelményeinek.
  11. API SM: továbbfejlesztve az API SL-hez képest, szabályozza a motor lerakódásait és csökkenti az olajfogyasztást. A 2000-es évek végi motorokhoz készült , és még mindig jó védelmet nyújt a régebbi járművek számára. Az újabb modelleknél fejlettebb osztályozásra lehet szükség.
  12. API SN: Az API SN a benzinmotorok jelenlegi specifikációja, és jelentős előrelépést jelent elődeihez képest. Jobb védelmet nyújt az alacsony fordulatszámú előgyújtás (LSPI) ellen, és javítja az üzemanyag-fogyasztást. Az API SN olajok a legtöbb modern járműhöz alkalmasak, de mindig ellenőrizze a jármű használati útmutatójában az ajánlott olajspecifikációkat.
  13. API SN Plus : az API SN továbbfejlesztett változata, amely az alacsony fordulatszámú előgyújtást (LSPI) hivatott kezelni a modern turbófeltöltős benzines közvetlen befecskendezéses (TGDI) motorokban. Az LSPI abnormális égés, ami a motor kopogását okozza. Gyakrabban fordul elő kisebb méretű és turbófeltöltős motorokban, de az API SN Plus olajok olyan adalékokat tartalmaznak , amelyek csökkentik az LSPI-t, így jobb védelmet nyújtanak. Az API SN Plus olaj használata további védelmi réteget ad turbófeltöltős járművéhez, megelőzve az LSPI-vel kapcsolatos esetleges motorproblémákat.
  14. API SP: a benzinmotorok legújabb specifikációja, amely megfelel a modern járművek és a komplex motorkonstrukciók változó igényeinek. Továbbfejleszti az API SN Plus-t, jobb védelmet és teljesítményt kínálva. Kiküszöböli az etanollal kevert üzemanyagok hatását, javítva a lerakódások, kopás és olajoxidáció elleni védelmet. Az API SP olajok megfelelnek az LSPI megelőzési követelményeinek, így alkalmasak turbófeltöltős motorokhoz. Az API SP olaj használata kulcsfontosságú, ha a jármű gyártója javasolja az optimális motorvédelem és teljesítmény érdekében.

Dízel szabványok:

  1. CA: Könnyű teljesítményű, magas kéntartalmú dízelmotorok, amelyeket 1960 előtt gyártottak. Egyenértékű a MIL-L-2104A-val. Most már elavult.
  2. CB: 1949-ben vezették be az 1962 előtt gyártott, közepes teljesítményű, magas kéntartalmú dízelmotorokhoz. Mára elavult.
  3. CC: 1951-ben vezették be az 1991 előtt gyártott közepes és nagy igénybevételű dízelmotorokhoz. Egyenértékű a MIL-L-2104B-vel. Most már elavult.
  4. CD: 1955-ben vezették be a nagy igénybevételű dízelmotorokhoz, beleértve a turbót és a Caterpillar Series 3-at, amelyet 1995 előtt gyártottak. Egyenértékű a MIL-L-2104C-vel. Most már elavult.
  5. CD-II: 1985-ben vezették be. API CD plusz Detroit Diesel 6V53T jóváhagyás az 1995 előtt gyártott kétütemű motorokhoz. Mára elavult.
  6. CE: 1985-ben vezették be az 1995 előtt gyártott turbó/ kompresszoros nagy teljesítményű dízelmotorokhoz. Mára elavult.
  7. CF: 1994-ben vezették be, terepjáró, közvetett befecskendezéses dízelmotorokhoz és másokhoz, amelyek sokféle üzemanyagot használnak, beleértve a magas kéntartalmúakat is. Használható API CD olajok cseréjére. Most már elavult.
  8. CF-2: 1994-ben vezették be nagy igénybevételű kétütemű dízelmotorok szervizelésére 1994-től. Használható API CD-II olajok helyett. Most már elavult.
  9. CF-4: 1990-ben vezették be nagy igénybevételt jelentő négyütemű dízelmotorokhoz, beleértve a turbókat is. Cserélheti az API CD és CE olajokat. Most már elavult.
  10. CG-4: 1995-ben vezették be az 1994-es emissziós szabványoknak megfelelő (kevesebb, mint 0,5% kéntartalmú) négyütemű dízelmotorokhoz. Cserélheti az API CD, CE és CF-4 olajokat. Most már elavult.
  11. CH-4: 1998-ban vezették be a nagy sebességű négyütemű dízelmotorokhoz, amelyek megfelelnek az 1998-as kibocsátási szabványoknak (kevesebb, mint 0,5% kén). Cserélheti az API CD, CE, CF-4 és CG-4 olajokat.
  12. CI-4: 2002 szeptemberében vezették be a nagy sebességű négyütemű dízelmotorokhoz, amelyeket úgy terveztek, hogy megfeleljenek a 2004-es kipufogógáz-kibocsátási szabványoknak, és alacsony kéntartalmú (0,5%-nál kevesebb) üzemanyagot használnak. Cserélheti az API CD, CE, CF-4, CG-4 és CH-4 olajokat.
  13. CI-4 - A: CI-4 szerint, de további korlátozásokkal a PLUS nyírás utáni viszkozitására és teljesítményére vonatkozóan.
  14. CJ-4: 2006-ban vezették be a 15 ppm maximális üzemanyag-kéntartalomhoz. Fokozott kopásvédelem, 1,0% ashmamaximum. Azokhoz a motorokhoz, amelyeket úgy terveztek, hogy megfeleljenek a 2010-es modellév országúti emissziós szabványainak. Hatékony ott, ahol részecskeszűrőket és egyéb utókezelő rendszereket használnak. Jobb teljesítmény a koromkezeléshez, az oxidatív sűrítéshez, a motorkopás dugattyús lerakódások kialakulásához, a habzáshoz és a nyírás miatti viszkozitásvesztéshez. Cserélheti az API CI-4 Plus, CI-4, CH-4, CG-4 és CF-4 olajokat 2016. december 1-jétől az API (American Petroleum Institute) két új dízelspecifikációt dobott piacra azzal a céllal, hogy fokozott motorvédelmet, alacsonyabb üzemanyag-fogyasztást biztosítson, és segítsen megfelelni a 2017-től kezdődően az Egyesült Államok új környezetvédelmi előírásainak. Mindkét specifikációt úgy tervezték, hogy javítsa a motort. nagy teljesítményű motorok védelme.
  15. CK-4: Hatékonyan helyettesíti az API CJ-4-et, és visszafelé kompatibilis a legtöbb olyan alkalmazással, ahol jelenleg API CJ-4, CI-4/Plus vagy CH-4 olaj ajánlott. A CK-4 olajokat nagy sebességű négyütemű dízelmotorokban való használatra tervezték, amelyeket úgy terveztek, hogy megfeleljenek a 2017-es modellévnek, az országúti és a Tier 4 nem közúti kipufogógáz-kibocsátási szabványoknak (részecske- és NOx- csökkentés ), valamint kompatibilis az előző évjáratú dízelmotorokkal.

    Ezek az olajok hatékonyan tartják fenn a kibocsátáscsökkentő rendszer tartósságát részecskeszűrők és egyéb fejlett utókezelő rendszerek használata esetén. Az API CK-4 olajokat úgy tervezték, hogy fokozott védelmet nyújtsanak az olaj oxidációja, a nyírás és az olaj levegőztetés miatti viszkozitásvesztesége ellen, valamint védelmet nyújtsanak a katalizátormérgezés, a részecskeszűrő blokkolása, a motor kopása, a dugattyúlerakódások, valamint az alacsony és magas hőmérsékleti tulajdonságok romlása ellen. és a koromhoz kapcsolódó viszkozitásnövekedés.

    A CK-4 olajok meghaladják az API CJ-4, CI-4/PLUS, CH-4 teljesítménykritériumait, és hatékonyan kenik azokat a motorokat, amelyek megfelelnek az API szolgáltatási kategóriáknak.

    Megjegyzés: Ha CK-4 olajat használ 15 ppm-nél magasabb kéntartalmú üzemanyaggal, forduljon a motor gyártójához a szervizintervallumra vonatkozó ajánlásokért.

    Ezeket az olajokat 500 ppm-ig (0,05 tömegszázalék) kéntartalmú dízel üzemanyagokkal való minden alkalmazásra tervezték. Azonban ezeknek az olajoknak a használata 15 ppm-nél (0,0015 tömegszázaléknál) nagyobb kéntartalmú üzemanyaggal befolyásolhatja a kipufogógáz-utókezelő rendszer tartósságát és/vagy az olajleeresztési intervallumot.

  16. FA4: Az API FA-4 olajok XW-30 olajok, amelyeket kifejezetten nagy sebességű, négyütemű dízelmotorokhoz fejlesztettek ki, hogy megfeleljenek a 2017-es modellévben az autópálya üvegházhatású gázok (ÜHG) kibocsátási szabványainak. 

    Az FA-4 olajok hasonló fejlesztéseket biztosítanak, mint a CK-4 olajok, de NEM kompatibilisek a korábbi motorokkal. Ezeket az olajokat a 2017-től gyártott közúti motorokhoz tervezték. Ez a specifikáció XW-30 viszkozitású olajat igényel, alacsony HTHS viszkozitással (2,9 cP és 3,2 cP között).

    Az FA-4 olajok NEM cserélhetők vagy visszafelé kompatibilisek az API CK-4, CJ-4, CI-4, CI-4PLUS és CH-4 olajokkal. A felhasználóknak figyelembe kell venniük a motorgyártó ajánlásait, hogy megállapítsák, az API FA-4 olajok alkalmasak-e a motorjukhoz.

    Az FA-4 olajok nem ajánlottak 15 ppm-nél nagyobb kéntartalmú üzemanyagokhoz. A 15 ppm-nél nagyobb kéntartalmú üzemanyagok esetében olvassa el a motorgyártó ajánlásait. Ezeket az olajokat 15 ppm-ig (0,0015 tömegszázalék) dízel üzemanyag kéntartalmú közúti felhasználásra tervezték.

    Ezeket az olajokat magas hőmérsékletű, magas nyírási (HTHS) viszkozitási tartományba keverik (2,9 cP–3,2 cP), hogy segítsenek csökkenteni az ÜHG (Green House Gas) kibocsátást. Hatékonyak a kibocsátáscsökkentő rendszer tartósságának megőrzésében, ahol részecskeszűrőket és egyéb fejlett utókezelő rendszereket használnak.

    Az FA-4 olajokat úgy tervezték, hogy fokozott védelmet nyújtsanak az olaj oxidációja, a nyírás miatti viszkozitásveszteség és az olaj levegőztetése ellen, valamint védelmet nyújtsanak a katalizátormérgezés, a részecskeszűrő eltömődése, a motor kopása, a dugattyúlerakódások, valamint az alacsony és magas hőmérsékleti tulajdonságok romlása ellen. , és a koromhoz kapcsolódó viszkozitásnövekedés.

Összefoglalva:

CK-4 olajok tulajdonságai:

  • Következő generáció a CJ-4 olajok után
  • Jobb nyírási stabilitás
  • Jobb oxidációállóság
  • Jobb levegőztetés szabályozás
  • Kiválthatja a CJ-4, CI-4 Plus, CI-4 és CH-4 olajokat
  • Úgy tervezték, hogy alacsonyabb 15 PPM kéntartalmú dízel üzemanyaggal működjön

FA-4 olajok tulajdonságai:

  • XW-30 viszkozitású motorolajok
  • Visszafelé nem kompatibilis a korábbi API szolgáltatáskategóriájú olajokkal
  • 2017-től gyártott járművekhez tervezve
  • Alacsony HT/HS tartomány 2,9 cP és 3,2 cP között
  • Nem ajánlott 15 PPM feletti kéntartalmú dízel üzemanyagokhoz használni

 

ACEA szabványok besorolásai

egyedi méretű

Az ACEA az „Association des Constructuers Européens de l'Automobile” rövidítése. Ez az osztályozási rendszer az API osztályozási rendszer európai megfelelője , de szigorúbb és szigorúbb követelményeket támaszt.

Ezért az API- és ACEA-specifikációkat is teljesítő olaj jobb adalékcsomagot használ, mint az, amelyet úgy terveztek, hogy csak az API-specifikációknak feleljen meg. Az API-tól eltérően az ACEA-nak három fő csoportja van: „A/B” a benzin (A) és könnyű dízel (B) motorokhoz, „C” a könnyű, háromutas katalizátoros (TWC) és dízel részecskeszűrővel DPF kompatibilis olajokhoz. , általában Low and Mid SAPS (Sulphated Ash Phosphorus Sulphur) és „E” nagy teljesítményű dízelmotorokhoz. Ezeket a következőképpen határozhatjuk meg.

ACEA szabvány ismertető:

  1. A1/B1 
    Kis súrlódású, alacsony viszkozitású és alacsony HT/HS nyírási (2,9-3,5 cP) olajok használatára alkalmas benzines és könnyű dízelmotorokhoz . (Elavult)
  2. A3/B3
    Stabil, jó minőségű olajban marad, nagy teljesítményű benzin- és dízelmotorokhoz vagy meghosszabbított csereintervallumokhoz.
  3. A3/B4
    Közvetlen befecskendezéses dízelmotorokhoz, ahol speciális olajokra lehet szükség, de alkalmas az A3/B3 pontban leírt alkalmazásokhoz is.
  4. A5/B5
    Hasonló az A1/B1-hez, de nagy teljesítményű motorokhoz, amelyek képesek alacsony súrlódású, alacsony viszkozitású, valamint alacsony HT/HS olajokat használni. Előfordulhat, hogy egyes motorokban nem használható.
  5. A7/B7
    Stabil, minőségben maradó motorolaj, hosszabb olajleeresztési időközönkénti használatra személygépkocsikban és könnyű benzin- és DI dízelmotorokban, alacsony viszkozitású, 2,9-3,5 mPas HTHS viszkozitású motorolajokhoz. Az A5/B5-höz képest ezek a motorolajok alacsony fordulatszámú előgyújtást és kopásvédelmet is biztosítanak a turbófeltöltős benzines DI motorokhoz, valamint turbófeltöltő kompresszor lerakódás (TCCD) védelmét a modern DI dízelmotorokhoz.
  6. C1
    Stabil, olajminőségű DPF és TWC-vel felszerelt járművekben, valamint nagy teljesítményű dízel- és benzinmotorokban, amelyek alacsony súrlódású, alacsony viszkozitású és alacsony SAPS-tartalmú (szulfáthamu <0,5%) olajokat igényelnek, minimális HT/HS viszkozitás mellett 2,9 cP. (Most elavult)
  7. C2
    Stabil, minőségben maradó olaj DPF-ekkel és TWC-kkel felszerelt járművekhez, valamint nagy teljesítményű dízel- és benzinmotorokhoz, amelyek alacsony súrlódású, alacsony viszkozitású és közepes SAPS (szulfáthamu <0,8%) olajokat igényelnek, minimális HT/HS viszkozitás mellett 2,9 cP.
  8. C3
    Stabil, olajminőségű DPF-ekkel és TWC-kkel felszerelt járművekben, valamint nagy teljesítményű dízel- és benzinmotorokban, amelyek alacsony súrlódású, alacsony viszkozitású és közepes SAPS (szulfáthamu < 0,8%) olajokat igényelnek, minimális HT/HS viszkozitás mellett 3,5 cP. Ezek az olajok megfelelhetnek az A3/B4* és az API SN előírásoknak is.
  9. C4
    Stabil, a C1-hez hasonló minőségű olajban marad, de szigorúbb illékonysági határértékekkel, nincs alsó foszforhatár, és minimális HT/HS viszkozitása 3,5 cP.
  10. C5
    Stabil, a C2-hez és C3-hoz hasonló minőségű olajban marad, de alacsonyabb, 2,6-2,9 cP HT/HS viszkozitású.
  11. C6
    Stabil tartás a minőségi motorolajban a jobb üzemanyag-fogyasztás érdekében, közepes SAPS szinttel az utángyártott kompatibilitás érdekében . HT/HS viszkozitás Minimum 2,6 mPa-S. A C5-ös olajokhoz képest ezek az olajok alacsony fordulatszámú előgyújtás- és kopásvédelmet biztosítanak a közvetlen befecskendezéses turbófeltöltős benzinmotorokhoz, valamint a turbófeltöltő kompresszor lerakódás (TCCD) védelmét a modern DI dízelmotorokhoz.
  12. C7
  13. Stabil, minőségben maradó motorolaj a jobb üzemanyag-fogyasztásért, közepes SAPS-szinttel a DPF-kompatibilitás érdekében. HTHS viszkozitása minimum 2,3 mPa·s. A C7 a C6 teljesítményszinteken alapul, de fokozott üzemanyag-takarékossági követelményekkel.
  14. E2
    Általános célú olaj szívó- és turbófeltöltős dízelmotorokhoz, közepes és nagy igénybevételre, és többnyire normál csereintervallumokra. (2010-re elavult).
  15. E4
    Stabil, marad az E7-nél szigorúbb minőségű olajban, jelentősen meghosszabbítja az olajcsere intervallumokat. Általában szintetikus vagy túlnyomórészt szintetikus. Alkalmas az Euro 3, Euro 4 és Euro 5 motorok emissziós követelményeihez.
  16. E6
    Ugyanúgy, mint az E4, de vegyi határértékekkel, hogy részecskeszűrővel és SCR NOx- csökkentő rendszerekkel rendelkező motorokban is használható legyen. Csak <50ppm ként, 1,0% hamut és 0,08% foszfort tartalmazó gázolajhoz. Alkalmas az Euro 4, Euro 5 és Euro 6 motorok emissziós követelményeihez.
  17. E7
    Euro 3, Euro 4 és Euro 5 emissziós dízelmotorokhoz tervezték, nagy igénybevételt jelentő üzemben és meghosszabbított csereintervallumokban, ahol megengedett. Súlyosabb, mint az E2/E3, de nem olyan súlyos, mint az E4.
  18. E8
    2022-ben bevezették az E8-at, amely felváltja az E6-ot, és azt hivatott leváltani, nagyobb hangsúlyt fektetve az oxidációs stabilitásra és a levegőztetési teljesítményre. A jó oxidációs teljesítmény segít megelőzni az olaj besűrűsödését és csökkenti a savképződést a motorban, ami különösen fontos megnövelt szervizintervallumok esetén. A jobb levegőztetési teljesítmény segít megelőzni az olajéhezést, a motor felgyorsult kopását és segít fenntartani a motor teljesítményét.
  19. E9
    Euro 4, Euro 5 és Euro 6 emissziós dízelmotorokhoz tervezve, részecskeszűrővel és anélkül. A SAPS-korlátok az API CJ-4 és TBN 7 minimumhoz igazodnak .
  20. E11
    2022-ben bevezették az E11-et, amely felváltja az E9-et, és azt hivatott leváltani, nagyobb hangsúlyt fektetve az oxidációs stabilitásra és a levegőztetési teljesítményre. A jó oxidációs teljesítmény segít megelőzni az olaj besűrűsödését és csökkenti a savképződést a motorban, ami különösen fontos megnövelt szervizintervallumok esetén. A jobb levegőztetési teljesítmény segít megelőzni az olajéhezést, a gyorsított motorkopást és segít fenntartani a motor teljesítményét. 

    Az ACEA specifikációjú olajok szigorúbb nyíróstabilitási és illékonysági követelményekkel rendelkeznek, mint az azonos API specifikációjú olajok. 
    *Az ACEA 2010 és újabb specifikációjú olajok nem felelnek meg a C3 és az A3/B4 egyaránt.

Alacsony és MID SAPS specifikációk:

A Low and Mid SAPS ( Sulphated Ash , P phosphorous and S Sulphur) motorolajokat modern üzemanyag-hatékony, alacsony károsanyag-kibocsátású motorokhoz fejlesztették ki .

Az európai karosszéria ACEA a könnyű teljesítményű dízelolajokat a „C” fokozatú specifikáció alá, azaz „katalizátor-kompatibilis”, valamint egy 1-től 5-ig terjedő számozási rendszer alá sorolja. Ezért rendelkezünk ACEA C1 , C2, C3, C4 és C5 minőségű olajokkal. amelyek eltérő kémiai és teljesítményszabványokkal rendelkeznek. Az alábbi táblázat az egyes osztályokhoz tartozó különböző kémiai követelményeket mutatja be.

Az ACEA „C” osztályú olajok különféle viszkozitásokkal készülhetnek, de lehetséges például, hogy 5W-30 viszkozitású legyen az egyes ACEA C1, C2, C3, C4 és C5 osztályokhoz. A C2, C3 és C5 kémiai határértékei hasonlóak, de eltérő a magas hőmérséklet /nagy nyírási (HT/HS) értékek, az alacsonyabb HT/HS, ami azt jelenti, hogy jobb üzemanyag-fogyasztást biztosít, bár az alacsony HT/HS szám nem minden motorhoz megfelelő. Példa - egy ACEA C2 motorolaj jobb üzemanyag-fogyasztást biztosít, mint az ACEA C3 motorolaj, de előfordulhat, hogy nem ugyanazt a védelmi szintet biztosítja az alacsonyabb filmszilárdság miatt.

Az ACEA C osztályú olajok leginkább, az adott alkalmazástól függően nem cserélhetők fel egymással. Pl. ACEA C1 motorolaj, nem használható ott, ahol a gyártó ACEA C3 olajat ír elő, mivel a C1 alacsonyabb szulfáthamu-igényű, mint a C3 olajé. Ez a motor élettartamával kapcsolatos problémákhoz vezethet. Alternatív megoldásként, ha C3 olajat használnak C1 olaj helyett, ez problémákat okozhat az utókezelő rendszerekkel, például a részecskeszűrőkkel vagy a kipufogórendszer katalizátoraival.

Néhány gyártó saját specifikációkkal is rendelkezik, mint például a Mercedes Benz MB 229.31/229.51/229.52, BMW Longlife-04 és VW 507 00. A Japán Szabványügyi Szervezetnek is van egy specifikációja – JASO DL-1 , amelyet egyes Mazda és Mitsubishi dízelek használnak.

ILSAC szabványok osztályozása

Az ILSAC (Nemzetközi Kenőanyagok Szabványosítási és Jóváhagyási Bizottsága) magában foglalja az Egyesült Államokban és Japánban járműveket gyártó legnagyobb autógyártókat. Valójában az ILSAC specifikációk az API specifikációk üzemanyag-takarékos változata.

  • A GF-1 elavult.
  • A GF-2 egyenértékű az API SJ-vel.
  • A GF-3 egyenértékű az API SL-lel.
  • A GF-4 egyenértékű az API SM-el.
  • A GF-5 egyenértékű az API SN-el.
  • A GF-6A egyenértékű az API SP-vel (XW-20- tól XW-30-ig)
  • A GF-6B egyenértékű az API SP-vel (XW16 és régebbi verziókhoz)

Az ILSAC minőségek csak az XW-20 és XW-30 viszkozitásokra vonatkoznak . A GF-4 maximum 0,08%-os foszfor- és maximum 0,2%-os kénhatárt vezetett be, a GF-5 hasonló, de új követelményeket vezetett be a foszfor illékonyságára és az etanolos üzemanyagokkal való kompatibilitásra vonatkozóan.

2020-ban az ILSAC GF-6A és ILSAC GF-6B API SP-vel került bevezetésre. A GF-6A olyan viszkozitásokra vonatkozik, mint a 0W-20, 5W-20, 0W-30, 5W-30 és 10W-30. Az ILSAC GF-6B az XW-20-nál alacsonyabb viszkozitásokra vonatkozik, például 0W-16, 0W-12 és 0W-8.

A legújabb ILSAC-specifikációk visszafelé kompatibilisek, és alkalmasak a korábbi ILSAC-besorolások helyett.

JASO szabványok osztályozása

Nehéz terhelés:

JASO – Japán Autóipari Szabványügyi Szervezet. Három nagy teherbírású besorolásuk van:

  1. JASO DL-1: Könnyű teljesítményű dízelmotorolaj - specifikáció, amelyet olyan motorokhoz fejlesztettek ki, amelyek kipufogógáz-utókezelő berendezéssel, például részecskeszűrővel vagy katalizátorral vannak felszerelve.
  2. JASO DH-1: Nagy teherbírású dízel, magasabb hamutartalmú összetétel, az API CF-4-nél jobb teljesítménnyel . További szelepsor kopási és dugattyú-tisztasági követelményei vannak.
  3. JASO DH-2: Nagy teljesítményű dízelmotor-olaj specifikáció, hasonló az API CJ-4-hez és az ACEA E9-hez. Kipufogógáz-utókezelő berendezéssel, például részecskeszűrővel vagy katalizátorral felszerelt motorokhoz fejlesztették ki.
    MOTORKERÉKPÁR: A JASO-nak 4 besorolása is van a motorkerékpár-olajokhoz, MA, MA1, MA2 és MB. Ezek különbségét a tengelykapcsoló -rendszer súrlódási tesztje határozza meg.
  4. JASO MA: Japán négyütemű motorkerékpárok, súrlódásmentes módosított motorolaj nedves tengelykapcsolókhoz. A tengelykapcsoló-rendszer súrlódási tesztje alapján most tovább osztva MA1-re és MA2-re.
  5. JASO MB: Automata sebességváltóval felszerelt motorkerékpárokhoz(Robogó). Súrlódásmódosítókat tartalmaza zökkenőmentes sebességváltás és a jobb gazdaságosság érdekében.
    TENGERI:
  6. NMMA FC-W: 2004-ben adták ki négyütemű külső motorolajokhoz.
  7. NMMA FC-W CAT: Mid -SAPS olaj négyütemű külső motorokhoz, kipufogógáz-utókezelő katalizátorrendszerekkel.
  8. NMMA TC-W3: tengeri vízhűtéses 2 ütemű olajok
     

Következtetés

A megfelelő motorolaj kiválasztása autójához elengedhetetlen a hosszú élettartam és az optimális teljesítmény érdekében. Az API-szolgáltatások osztályozása közötti különbségek megértése segíthet a megfelelő döntés meghozatalában. Mindig olvassa el autója használati útmutatóját, hogy megtalálja az adott járművéhez javasolt API besorolást.