Automatikus váltó

Automatikus váltó

Az automata váltó kifejezés különböző működésű és felépítésű nyomatékváltó berendezéseket jelölhet.
Egyes típusokban elérhetők a robotizált automata váltók. Ezek valójában egy átmenetet képeznek a hagyományos kézi kapcsolású váltók és az automata sebességváltók között. Ezeknél a váltóknál a sebességek kapcsolását egy elektronikus vagy hidraulikus egység végzi. Előnyük, hogy a sofőrnek nem szükséges a kuplungolással és a váltással törődnie. Hátrányuk, hogy a váltás ideje meglehetősen hosszú és a kapcsolások során határozott rántás érzékelhető.
A legelterjedtebb és legrégebben alkalmazott automata váltók a hidrodinamikus automaták. Ezeknél a váltóknál a motor főtengelye a váltó szivattyú kerekét hajtja meg. A nyomaték átvitelét a váltóban lévő olaj valósítja meg, a hajtási energiát a váltó bemenő tengelyén elhelyezkedő turbina keréknek adja át. A fokozatok kapcsolását a szeleptömbben áramló váltó olaj valósítja meg.
Alkalmaznak fokozatmentes vagy másnéven CVT automata váltókat is. Ezek előnye, hogy rendkívül kompakt méretűek. A motor hajtóenergiáját a legtöbb ilyen váltóban egy lánc hivatott átvinni a váltó két kúptárcsája között.
Napjainkban meglehetősen nagy népszerűségnek örvendenek a duplakuplungos váltók. Ezeknek a váltóknak két bemenő hajtó tengelyük van, mind a két tengelyen van egy-egy tengelykapcsoló berendezés. Az egy kuplung a hátrameneti fokozat és a páratlan, a másik a páros sebességek kapcsolásáért felelős. Ez a megoldás gyors sebességváltást tesz lehetővé.

Tekintse meg további automataváltó alkatrészeinket is:
Ház/alkatrészek, Javítókészlet, Nyomaték átalakító


Autótípusok