Osztómű

Osztómű

A négykerék meghajtású járműveknél a tengelyek közé szükséges differenciálművet beépíteni. A differenciálmű feladata, hogy az eltérő sebességgel forgó kerekek a hajtásláncban ne okozzanak feszültséget vagy jöjjön létre a tengelyek túlterhelése. Az összkerékhajtási rendszerek elme az osztómű. Feladata, hogy a tengelyek közötti egyenlő nyomatékelosztást megvalósítsa.
Azonban, ha a kedvezőtlen útviszonyok miatt a jármű egyik kerekén elvész a tapadás, akkor a differenciálmű az összes hajtási energiát az elpörgő kerékre csoportosítja, amíg az a kerék, ami megfelelően tapad az útfelületen egyhelyben áll. Ezt a problémát differenciálzár alkalmazásával lehet kiküszöbölni. Összkerékhajtású járművek esetén differenciálzár lehet az első tengelyen. Ennek feladta, az első tengelyen lévő jobb és be oldali kerekek hajtási energiájának egyenlő mértékben történő elosztása. Lehet differenciálzár az első és hátsó tengelyek között is. Amivel megvalósítható, hogy a jobban tapadó tengelyre egyforma mértékű hajtóenergia kerüljön. És lehet differenciálzár a hátsó tengelyen is, ennek funkciója megegyezik az első tengelyen alkalmazott záréval. Jól látható, hogy a tökéletes terepjáró képesség három differenciálzár alkalmazásával valósítható meg.

Tekintse meg további differenciálmű alkatrészeinket is:
Kúpkerék anya, Differenciál javítókészlet, Tányér kúpkerék készlet


Autótípusok