Katalizátor

A járműtechnikában a katalizátor szerepe, hogy a kipufogógázok utánkezelését elvégezze. Erre azért van szükség, hogy a motor üzemeltetése során keletkező füstgáz károsanyag tartalmát csökkentse. A katalizátor a jármű kipufogórendszerében helyezkedik el. A motorból kiáramló forró kipufogógáz melegíti fel a katalizátor fém vagy kerámia betétjét. A katalizátor belső betétje méhsejt szerű kialakítású, ezekben a járatokban áramlik a kipufogógáz. A katalizátor betétje utánégetéssel elősegíti a semlegesítési oxidációs reakciót. A katalizátorokban különféle nemesfémeket alkalmaznak, mint a platina, platina-palládium. A beáramló füstgázban megtalálható szén-monoxid és nitrogén-oxid láncokat bontja fel a katalizátor szén-dioxidra, nitrogén gázra és vízre. A katalizátor háza általában rozsdamentes acélból készül, plusz a betétet általában körül öleli egy plusz hővédő pajzs is. A hővédő pajzsra azért van szükség, mert a katalizátor hatékony működéséhez szükséges hőmérséklet a 400-800 Celsius fokos tartományba esik. Fontos, hogy a motor beindítása után a katalizátor a lehető legrövidebb időn belül felmelegedjen arra az optimális hőmérsékletre, ahol a gázok semlegesítéséhez szükséges kémiai reakciók elindulnak. Ezért a katalizátort a hatékonyabb működés érdekében egyes esetekben közvetlenül a kipufogó leömlő után építik be, ezt a megoldást torokkatalizátornak nevezzük. Ennek előnye, hogy kipufogógáz rövid utat tesz meg a katalizátorig, így a gázoknak kevesebb ideje van lehűlni, a katalizátor hamarabb eléri az üzemi hőmérsékletét.

Katalizátort keres?
Előkatalizátor, Katalizátor javítócső, Könyökkatalizátor, Katalizátor szerelőkészlet, Előkatalizátor utánbeépítő készlet, Utánépíthető katalizátor, Katalizátor utánépítő készlet

Árak megjelenítése EURO-ban is