Gyújtókábel

Gyújtókábel

A gyújtókábel feladata, hogy összekösse a gyújtótrafót a gyújtógyertyával annak érdekében, hogy a gyújtótrafó által előállított gyújtószikra a gyújtógyertya pólusain keresztül az égéstérben az égési folyamatot el tudja indítani. A gyújtókábel általában vastag szigetelő réteggel van bevonva, ami ellenáll a külső környezeti hatásoknak. Fontos, hogy a gyújtókábel végén elhelyezkedő szigetelő harangok is megfelelő szigetelést biztosítsanak, a gyújtótrafó és gyújtógyertya között. Tökéletlen szigetelés esetén a levegő páratartalma oxidációt indíthat be a gyújtótrafó és gyújtókábel érintkező felületei között, emiatt a gyújtószikra teljesítménye csökkenhet, ami égéskimaradáshoz vezethet. Égéskimaradás esetén a jármű motorja egyenetlenül, rángatva járhat alapjáraton vagy terhelés alatt. Ilyenkor az égéstérbe beszívott üzemanyag elégetlenül távozik a kipufogórendszerbe. A kipufogó rendszerbe szerelt katalizátor azonban rendkívül forró, emiatt az elégetlen üzemanyag a katalizátorban fog elégni, megemelve ezzel az üzemi hőmérsékletét. A megemelkedett hőmérséklet a katalizátor fokozott mértékben igénybe veszi, a megnövekedett terhelés miatt a katalizátor tönkre is mehet.
Égéskimaradást a gyújtókábel meghibásodása is okozhat. Ha a gyújtókábel szigetelő burkolata elöregszik, megrepedezik vagy mechanikai behatás miatt megsérül, akkor a gyújtószikra a gyújtógyertya elérés előtt a motorblokkra áthúzhat, ezzel égéskimaradást okozva. A legtöbb esetben az égéskimaradást a motorvezérlő elektronika észleli és a műszerfali motorhibát jelző lámpa felgyújtásával jelzi a jármű sofőrjének. A hibatárolóban lévő hiba általában leírja, hogy melyik hengernél érzékelte a rendszer az égéskimaradást. Gyakran a gyújtókábel cseréjével a hiba megszüntethető és motor normál működés visszaállítható.

Tekintse meg további Gyújtás alkatrészeinket is:
Gyújtókábel készlet, Gyújtógyertya, Gyújtótrafó


Autótípusok