Lényegében egy olyan szerkezetről van szó, ami a gázolaj tökéletlen égéséből eredő korommaradványt gyûjti össze, és égeti el. A Diesel részecskeszûrők gondolata először az 1970-es években fogalmazódott meg a belélegzett részecskék okozta károk miatti aggodalmak okán. A részecskeszûrőket már 1980 óta használják nem közútra tervezett gépeken, autókban pedig 1985 óta. A közepes és nehéz teherautók dízelmotorjainak kibocsátását először 1987-ben Kaliforniában szabályozták. A kipufogógázokra vonatkozó szabályozás 2009-től, az 'Euro 5' szabvány életbelépésétől követelte meg a DPFúj dízelautók kipufogóiba való szerelését.
Passzív és aktív részecskeszûrő
Ez passzív részecskeszûrés esetén automatikusan történik autópályákon, gyorsforgalmi utakon, ahol a kipufogó hőmérséklete megfelelően magas. Mivel sok autót nem így használnak, a gyártók beépítenek egy motorvezérlő számítógépet (Engine Management Computer), mely elvégzi ezt a folyamatot. Ez az aktív részecskeszûrő. Amikor a szûrőben lévő korom mennyisége elér egy bizonyos szintet (kb. 45%-ot) a motorvezérlő chip (Engine Control Unit, ECU) növeli a kipufogó gázok hőmérsékletét, hogy a felesleget elégesse. Ha az adott utazás túl rövid, a korom elégése nem tökéletes, a mûszerfalon egy jelző is kigyulladhat, mely a szûrő részleges eltömődésére utalhat. Egy ilyen ciklust be kell tudni fejezni 10 percnyi, óránkénti legalább 40 mph (mérföld/óra) sebességû vezetéssel, mely után a jelzőfény el kell aludjon.
Az aktív szûrés jelei:
· a hûtőventilátorok mûködnek
· az alapjárat megnövekedő fordulatszáma
· az automata start/stop rendszer deaktiválódása
· az üzemanyag fogyasztás enyhe növekedése
· a kipufogó gázok forró, keserû illata
· a motorhang változása
Ha a szûrés egy elégtelen vezetési ciklusból következően sikertelen, a hengerekbe fecskendezett további üzemanyag nem ég el és az olajteknőben gyûlik össze. Ennek eredményeként az olajminőség romlik és az olajszint nő. A legtöbb DPF-es motorban van olajminőség-, ill. viszkozitás mérő. Fontos, hogy az olajszint ne nőjön a mérőpálca maximuma fölé, mivel a dízelmotorok a saját olajukat is fogyaszthatják túlzott olajszint esetén, ezzel akár a motorban is károkat okozva. A DPF jelzőfény ignorálása esetén, relatíve lassú, stop/start mintájú vezetés mellett a korom tovább töltődik kb. 75%-os szintig, ekkor a mûszerfal egyéb jelzőfényei is kigyulladhatnak. Ezen a ponton a gyors haladás önmagában nem lesz elegendő és az autó mesterséges beavatkozásra szorul, tehát szerelőhöz kell vinni. Beavatkozásra akkor van szükség, ha az aktív szûrés feltételei nem teljesülnek vagy ha a korom mennyisége olyan szintet ért el, ahol a normál szûrés már nem mehet végbe. Ez kb. 70%-os koromtöltöttségnél következik be. Ekkor a jármû alacsonyabb teljesítményre kapcsol a további károk elkerülése érdekében. Ekkor diagnosztikai eszköz segítségével mehet végbe a szûrés. Kb. 85%-os szint felett a szûrés már nem történhet meg és a részecskeszûrőt ki kell venni csere, ill. tisztítás céljából
Tényezők, melyek megakadályozhatják a normál szûrést:
· gyakori, rövid utak, melyek során a motor nem éri el a normál üzemi hőmérsékletet
· rosszul választott motorolaj típus – a DPF-el szerelt autók alacsony hamu- és kéntartalmú olajokat igényelnek
· a beömlő, az üzemanyag vagy a kipufogógáz-visszavezető rendszer (Exhaust Gas Recirculation, EGR)hibája tökéletlen égéshez vezethet, mely növeli a koromtöltöttséget
· felvillanó figyelmeztetőlámpa vagy a motorvezérlő elektronikával kapcsolatba kerülő hibás diagnosztikai kód megakadályozhatja az aktív szûrést
· az alacsony üzemanyagszint megakadályozhatja az aktív szûrést, általános szabályként az üzemanyagtartály legalább negyede szükséges
· olajcsere intervallum – az intervallum be nem tartása megakadályozhatja a szûrést
· adaléktartály üres vagy alig töltött - ha a jármû Eolys™ adalékanyagot igényel, ennek alacsony szintje akadályozhatja a szûrést
Ha továbbra is figyelmen kívül hagyja a vezető a figyelmeztetéseket és a koromtöltöttség tovább nő, az autó nem mûködik majd megfelelően és a legvalószínûbb forgatókönyv szerint egy új, munkadíjjal és diagnosztikai ráfordítással együtt fizetendő DPF-re lesz szükség.A sikeres szûrés utáni hamumaradék eltávolíthatatlan és idővel eltömíti a szûrőt. A részecskeszûrőket több mint 100000 mérföldes futásteljesítményre tervezik, de a jármûvek megfelelő mûködtetése esetén sok magasan túlteljesítheti ezt. Az ún.„falon átszûrő” (Wall-flow) részecskeszûrők rendszerint a korom 85%-át szûrik, míg bizonyos körülmények között megközelíthetik a 100%-os hatékonyságot is. Bizonyos szûrők egyszer használatosak, melyeket cserélni kell, amint megtelnek káros anyaggal. Más szûrők az összegyûlt részecskéket elégetik egy katalizátor segítségével. Szükséges a szûrő rendszeres tisztítása.