EGR-szelep

(EGR) Exhaust Gas Recirculation szelep feladata a károsanyag-kibocsátás csökkentése és szabályozása a benzin- és dízelmotoroknál. Magas égési hőmérsékletnél az égéstérben nitrogénoxid keletkezik.

A kipufogógáz egy részének a szívási rendszerbe visszavezetésével csökken a kibocsátott nitrogénoxidok mennyisége. Az EGR szelep funkciója a kipufogógáz visszavezetés szabályozása. Az EGR szelep biztosítja az összeköttetést a kipufogócső és a szívórész között és szabályozza a visszavezetett kipufogógáz mennyiségét. Amikor a kipufogógázt visszavezetjük a friss, beszívott levegőhöz, az égési hőmérséklet csökken az égéstérben. Az alacsonyabb égési hőmérséklet megakadályozza a nitrogénoxidok kialakulását. EGR rendszer használatával csökkent emisszió mellett, benzinmotoroknál csökken a tüzelőanyag fogyasztás is, dízelmotoroknál pedig mérséklődik a zajszint. Elő időkben pneumatikus mûködésû tányérszelep vezérelte az EGR szelepet, utána következet két féle az egyik volt pneumatikus korlátozó és visszacsapó, valamint a késleltető szelepes. Mostani modern autókba elektromos vezérlésû szelepek dolgoznak.

Meghibásodásai és ennek jelei: Füstölés, nehéz hideg indítás, valamint bizonyos terhelésnél motorrángatás.

Mechanikai meghibásodásnál a szelepre felült korom kosz lerakodás okozhat szelepzárás problémát, ilyenkor a motorban akkor is kerül kipufogógáz mikor nem kéne pl. hideg indításnál. Ezt a fajta meghibásodást egy takarítás megoldhatja.

Elektromos meghibásodás a nagy hő miatt meg hal az elektronika ebben az esetben cserélni kel az EGR szelepet.

[EGR szelepek itt]