Dobfék alkatrészek

A dobfék a surlódó fékek csoportjába tartozik. Általában a kerekek mellett helyezkednek el, de alkalmazzák a sebeségváltó kimenő tengelyén vagy kardántengelyen, is mint rögzítőfék.
A dobféknek három fő rész van. A fékalaplap, fékpofa és fékdob.
A fékalaplap acéllemezből készül, a lengőtengely fix részéhez rögzítik. A fékalaplap kialakítása olyan, hogy tartalmazza a fékpofák felszereléséhez és rögzítéséhez szükséges elemeket és furatokat. A fékpofa jellemzően a fékalaplap támasztó elemére támaszkodik, a fékalaplapra szerelik fel a fékerő hatására a fékpofák mozgatását végző fékmunkahengert is. A rögzítőfék funkcióját általában a fékalaplapra vagy az egyik fékpofára szerelt fékkulcs végzi. A fékpofák kopásakor a fékdob és fékpofák között lévő távolság növekszik. Az utánállító feladata, hogy a kopásból eredő távolságot kompenzálja. Fékezésnél a hidraulikus munkahenger szétfeszíti a fékpofákat, ezzel létrejön a fékezéshez szükséges surlódó erő. Ha a fékmunkahengerben megszűnik a féknyomás, a fékpofákat a visszahúzó rugók térítik vissza nyugalmi állapotba. A fékpofákat az elmozdulástól és kibillentéstől a fékalaplapon lévő rögzítő csapok vagy furatok segítségével rögzítő elemek végzik.
A fékdob általában acélöntvényből készül. A legtöbb esetben a fékdob a kerékagyra kerül felszerelésre, de készülhet kerékaggyal egybeöntve is. A fékdobot a kerékagyra általában rögzítő csavarral szerelik fel. Ennek a csavarnak a szerepe, hogy kerékcsere alkalmával a fékdob ne tudjon elmozdulni a kerékagyaról. A fékbob készülhet alumínium öntvényből is, ebben az esetben azonban a fékdob belsejébe öntéskor egy nagy szilárdságú acélgyűrűt is behelyeznek, amiből később kimunkálják a surlódó felületet.

Tekintse meg Tárcsafék alkatrészeinket is:
Tárcsafék alkatrészek

Árak megjelenítése EURO-ban is