Kormányzás

A személygépjárművek esetében általában az első kerekeket kormányozzuk. A közúti közlekedés során ez a legelőnyösebb hiszen ilyenkor kanyarodáskor a jármű eleje mozdul el a kanyarodás irányába, ezt az irányt követik a hátsó kerekek. A jó úttartás érdekében és a kormányzás megkönnyítése miatt a kerekek a függőleges síkhoz képest, néhány szögfokkal eltérnek.
A kormányzott kerekeket a kormánygéppel és a kormánykerékkel a kormányrudazat köti össze. A rudazat gömbcsuklókkal csatlakozik egymáshoz és a fordító karhoz. A gömbcsuklók vagy gömbfejek teszik lehetővé, hogy a kormányzás alkatrészei síkban és térben is el tudnak fordulni és követni tudják a futómű lengéseit.
A kormánykerék úgy kerül beépítésre a járműbe, hogy a sofőr könnyen és kényelmesen elérje. A kényelmes üléspozíció megtalálásának érdekében a legtöbb járműben a koránykerék helyzete állítható. A kormánykerék egy baleset során komoly sérüléseket okozhat a sofőrnek, ezért a fokozott biztonság érdekében a kormánykereket a kormányművel összekötő szakaszba dupla kardáncsuklós kormányrudat építenek be. A kormányrúd középvonala így kitér a kormánykerék tengelyének középvonalából. Ütközés esetén így a kormánykerék kitérő irányba mozdul el és nem jármű vezetője felé. Más esetben a kormányrúd hosszának változását teszi lehetővé. Ütközés esetén a kormányműhöz csatlakozó rúd, a menesztő tárcsában elmozdul és a kormánykerékhez csatlakozó tengely mellé csúszik. Így az ütközés során kialakuló energiát nem adja tovább a kormánykerék felé.
A kormánymű felépítése szerint lehet fogasléces, menetorsós, golyósoros, fogasíves vagy globoid csigás kormánymű. A kormánykerék forgatását szervokormánymű beépítésével könnyítik meg a gyártók. A
szervokormány nagyban hozzájárul a jármű vezetésének kényelméhez, legfőképpen alacsony sebességű manőverezéskor vagy parkoláskor jelent nagy könnyebbséget, hogy az első kerekek irányba fordítását nem puszta izomerővel kell elvégeznünk. Személygépjárművekben lehet hidraulikus, elektro-hidraulikus vagy elektromos szervokormány. A hidraulikus kormányműben a szervoszivattyú által keringetett szervo folyadék végzi a munkát.
Az elektromos rásegítéssel szerelt járművek a kormányoszlopra szerelt kormányelfordítás érzékelőből érkező jelek alapján vezérlik a rásegítést végző villanymotort. Az elektromos szervo hibája gyakran az elfordítás érzékelő hibájára vezethető vissza. Ha a szervo vezérlő egységbe az értelmezési tartományon kívül eső értékek érkeznek, a legtöbb rendszer kikapcsol, aminek hatására a jármű a rásegítés nélkül nehezen kormányozhatóvá válik.

Tekintse meg további futómű alkatrészeinket is:
Lengőkarok, Lengőkar gombfejek, Lengőkar szilentek

Árak megjelenítése EURO-ban is