Indításgátlók

Indításgátlók, immo, immobiliser

Az immobiliser vagy indításgátló, pontos fordításban mozgás gátlót jelent. Gépjárműbe épített gyári biztonsági rendszer, amely a jogos indítási kérések azonosítására szolgál. A kulcs tartalmaz egy integrált áramkört (transponder), amely kommunikál a motorvezérlővel. Három fő részre osztható az immobiliser rendszer: motorvezérlő, kulcs, jeladó. Aki látott már filmet, amelyben a tolvaj az utastérben két drót összeérintésével és a kormányzár eltörésével már vitte is az autót, az tudhatja, milyen könnyen el lehet tulajdonítani egy hagyományos kulcsokkal rendelkező autót. Az immobiliser az ilyen lopásokat akadályozza meg.

Működése


Az ECU (Engine Control Unit) az indítás során lekérdezi az indításgátló egység által érzékelt kódot, ami egyeztetésre kerül a kulcs és a rendszerben rögzített algoritmus alapján. A sikeres azonosítást követően a gyújtáskapcsoló jelet küld a motorvezérlő indításgátló moduljához, ahol egyező kód esetén megtörténik a gyújtás.

A kulcsban egy áramforrás nélküli rendszer található (transzponder), amely a gyújtás során egy változó elektromágneses tér által lép működésbe. A kulcsból kiolvasott fix kódot a gyújtáskulcsba épített elektronika elküldi a motorvezérlő elektronikának, ezt a kódot hasonlítja össze egy meglévő kóddal. Ugrókódos rendszer esetén a kód a legutolsó indítás során generálódik a rendszerben. Ha a fix és a változó kód megegyezik, a kulcsot tovább forgatva megtörténik a tényleges gyújtás. Ha a rendszer különbséget érzékel a transzponder által küldött kód és a letárolt változat közt, akkor nem történhet meg a motorindítás. Az ugrókód a motor vezérlőrendszerében, és az indítás vezérlőegységében kerül eltárolásra.

Extra védelem

Utólagos indításgátló beszerelésével növelhetjük a jármű biztonságát. A gyárilag szerelt indításgátlókat több millió legyártott autóba, akár különböző modellekbe is teszi a gyártó. Ezért a gyári megoldások könnyen kijátszhatók. Az utólagos egység több ponton képes blokkolni a járművet. Képes megszakítani az üzemanyag szivattyú táp ellátását, blokkolni az indítómotort vagy a gyújtásrendszert. Tartalmaznak rablásgátlás funkciót is. Ha a rendszer nem észleli a jeladót miután a vezetőoldali ajtót kinyitották és becsukták akkor 60 másodperc elteltével az autó leáll. A jármű egyszer újra elindítható, de 15 másodperc működés után újra leáll, ha nem észlelte a kódkulcsot. Ez után az autó nem indítható újra, amíg a jeladót nem érzékeli.


Autótípusok