Indító generátor

Indító generátor

A generátor a jármű motor terében helyezkedik el. Feladata, hogy a működéséhez szükséges elektromos áramot előállítsa úgy, hogy a forgó mozgást elektromos árammá alakíja. A generátor által termelt elektromos áram az akkumulátorban kerül tárolásra. A motor járásakor a főtengelyre felszerelt szíjtárcsa hajtja meg a generátor tengelyét, a generátor fordulatszáma ezért a motor fordulatszámával arányosan változik. A generátor által indukált feszültséget ezért korlátozni kell. Ezt a feladatot a feszültségszabályzó valósítja meg, úgy, hogy az indukált feszültséget 14,4 Volt feszültségnél szabályozza.
A generátor felépítését tekintve álló és forgórészből áll. A forgórész mozgásáról a tengelyére felszerelt csapágyak gondoskodnak. Idővel ezek a csapágyak tönkre mennek, ilyenkor a jármű motorteréből kellemetlen zaj hallható. A berágódó csapágyazás akár a forgó rész mozgását is akadályozhatja, ilyenkor a motornak a generátor által előállított fékező hatást is le kell küzdenie. Szélsőséges esetben a megszorult csapágyak miatt a jármű motorja indíthatatlanná válik, ugyanis az önindító nem lesz képes a motor főtengelyét fékező generátor átforgatni. Ez a hibajelenség gyakran összetéveszthető a lemerült akkumulátor vagy nem forgató önindító által generált tünetekkel, ilyenkor a főtengely átforgatásával célszerű a generátor tengelyének forgását ellenőrizni.
Ha a jármű akkumulátora gyakran lemerül, az akkumulátor felülvizsgálata mellet a töltő rendszer működésének vizsgálatát is el kell végezni. Ha a töltőfeszültség alacsony, akkor a gyakori indítások, a nagy energiaigényű fogyasztók használatával a legjobb kondícióban lévő akkumulátor is lassan lemerül. A generátor töltőfeszültségét járó motornál, bekapcsolt fogyasztókkal célszerű ellenőrizni, ha a feszültség alacsony a csatlakozások és test pontok vizsgálata után a feszültségszabályzó működését ellenőrizzük.

Tekintse meg további generátor alkatrészeinket is:
Egyenirányító, Szabadonfutó, Generátor szénkefe


Autótípusok