Főtengely és alkatrészei
A főtengely vagy másnéven forgattyústengely a forgattyúsházban helyezkedik el. Feladata, hogy a hengerekben függőleges irányban mozgó dugattyúk mozgási energiáját forgó mozgássá alakítsa. A motor járásának egyenetlenségeit és rezonanciáit a főtengely végére szerelt lendkerék hivatott nagy tömegének köszönhetően kisimítani. A főtengelycsapágyak kenését a forgattyúsházban lévő motorolaj feladata elvégezni. A főtengely egyik végére a hajtáslánc felé a forgó mozgást továbbító lendkerék helyezkedik el. A másik végére a motor segédberendezéseit hajtó szíjtárcsa van felszerelve. A főtengelyre az ékszíj vagy hosszbordásszíj tárcsa és a lendkerék is csavarokkal vannak felszerelve. Annak érdekében, hogy a forgattyúsházban elhelyezkedő motorolaj ne jusson a külvilágba a főtengely mind a két végére egy-egy szimmering kerül felszerelésre, ami a forgattyúsházból kiálló tengelyvégek tömítésére hivatott.
A főtengelyre csatlakoznak a hajtókarok melyeknek végére a dugattyúk kerülnek felszerelésre. A dugattyúkon dugattyúgyűrűk helyezkednek el. A gyűrűk különböző feladatokat látnak el.
A kompresszió gyűrű feladata, hogy az égéstérben lévő robbanás során keletkező légnyomást ne engedje a dugattyú mellett elszökni, vagyis a nyomást a dugattyú felett tartsa, hogy az a lehető legnagyobb erővel lökje lefelé a dugattyút a hengerben.
Az olajlehúzó gyűrű feladata, hogy a felesleges olajmennyiséget eltávolítsa a henger faláról.
Az olajáteresztő gyűrő feladata, hogy kialakítsa és szabályozza az egységes olajfilmet a henger falán, ezzel biztosítva a megfelelő kenést.
Tekintse meg további Motor alkatrészeinket is:
Hajtókar csapágypersely, Főtengely futógyűrű, Szimmering készlet