Kenési rendszer
A motor kenését a motorolaj valósítja meg. Azonban arról, hogy a motor minden fontos kenési pontjára az olaj eljusson a motor kenési rendszere gondoskodik.
A motor forgattyúsházának alsó részében van beépítve az olajszivattyú ami az olajteknőben lévő motorolajat szívja fel. A felszívott motorolaj az olajszűrő felé indul el először, ahol a szűrő kiválasztja az olajban lévő szennyeződéseket. A motorblokkban lévő olajjáratotok keresztül a kenőanyag eljut a főtengely és hajtókarcsapágyakhoz, ezután ér el a kenőanyag a hengerfejbe, hogy el tudja látni a vezérműtengelyek és a szelepemelők kenését.
Fontos, hogy a motor üzeme közben mindig rendelkezésre álljon a megfelelő olajnyomás. Ennek ellenőrzésére az olajkörbe beépítenek egy olajnyomás érzékelőt. Ennek feladta, ha a motor üzeme közben az olajnyomás elégtelenné válna, akkor ezt jelezze a jármű
vezetője felé a műszerfali olajnyomás visszajelzővel vagy a jármű központi kijelzőjén a megfelelő hibaüzenet megjelenítésével.
A motorolaj cseréjekor az olajszűrő cseréjét is el kell végezni. Egyes motoroknál az olajszűrő a motortömb menetes kiállására rögzíthető, ennél a kialakításnál az olajszűrőbetét egy egységet képez a szűrő házzal.
Egyes modelleknél az olajszűrőház fedelének levétele után a szűrőbetét külön cserélhető. A csere során ügyelni kell arra, hogy a szűrő a számára kialakított helyre pontosan illeszkedjen, és a szűrőház fedelének visszaszerelésekor az olajszivárgást megakadályozni hivatott tömítéseket is cseréljük új darabokra.
A motorolaj szintjét a motortérben elhelyezkedő nívó pálcával ellenőrizhetjük. A nívó pálca fogantyúja általában valamilyen jól azonosítható piros, sárga színnel van jelölve. A pálca vége az olajteknőig nyúlik le. A nívó pálcán általában két jelölés látható, ami a motorolaj minimális és maximális nívóját jelöli. A motor tökéletes működésesének érdekében ügyeljünk arra, hogy az olajszint mindig a két jelölés között legyen.