Automataváltó olaj DSG

Mi az a DSG?

A duplakuplungos sebességváltó (továbbiakban DCT) a Volkswagen és a BorgWarner által közösen kifejlesztett speciális sebességváltó. A DSG ötlete már korábban is felmerült az autóiparban, de csak az elektromosan is vezérelt autók kifejlesztésével vált lehetővé a megalkotása. A duplakuplungos sebességváltóra gyakran hivatkoznak DSG-ként, amely a német „Doppelschaltgetriebe” kifejezés rövidítése, illetve DCT-ként, mely az angol Double Clutch Transmission-t takarja. Nem összetévesztendő a kéttárcsás száraz kuplunggal.

Működése

A DSG/DCT automata sebességváltóként viselkedik, de lényegében két összeillesztett manuális homlokkerekes sebességváltóból áll. Mint neve is mutatja két kuplungot tartalmaz, melyekhez egy-egy bemenőtengely csatlakozik. Az egyik bemenőtengely cső alakú, ennek belsejében fut végig a másik tengely. A kuplungok lehetnek hagyományos szárazkuplungok, vagy olajban futóak. Az olajnak kuplungtárcsa körül kettős szerepe van: kenő- és hűtőanyagként is funkcionál Az egyik bemenőtengelyen a páratlan fokozatok (1, 3, 5, esetenként 7), és a hátrameneti fokozat, a másikon a páros fokozatok (2, 4, 6) fogaskerekei találhatóak. Működés közben az egyik tengelykapcsoló zárt, míg a másik nyitott állapotban van, illetve a nyitott tengelykapcsolóhoz tartozó bemenőtengelyen már előválasztott állapotban van a következő sebességfokozat . Fokozatváltáskor a tengelykapcsolók párhuzamosan nyitnak, illetve zárnak, így az előválasztott fokozat rögtön bekapcsolódik a hajtásláncba. A sebességváltást elektromosan vezérli az autó számítógépe, de lehetséges félautomata vezérlés is, mely a sebességváltó kar megfelelő pozícióba helyezésével, vagy a kormányon levő kapcsolókkal lehetséges.

A bolygóműves-, vagy automata sebességváltó nagy hátránya a magas fenntartási költség, továbbá magas üzemanyag fogyasztást eredményez. A DCT alapját kézi homlokkerekes váltó képezi, így a fenntartási költség lényegesen kisebb. Kapcsolási sebessége, és reakcióideje magasabb,fogyasztása alacsonyabb. Elsősorban sportkocsikba volt szánva, de köznapi használatra gyártott autókba is szerelnek. A különböző autómárkák más-más néven hozzák piacra saját fejlesztésű DCT-vel szerelt típusaikat. Saját DCT-t fejlesztő vállalatok: BorgWarner, ZF, Magna PT(ex Getrag), Hyundai.


Autótípusok