Hajtótengely

Féltengely, hajtótengely

A féltengelyek feladata, hogy a hajtásláncon végighaladó motor nyomatékát a jármű kerekeihez közvetítsék. Elsőkerékhajtású járműveknél a féltengelyek a sebességváltó kihajtásaihoz csatlakoznak, innen viszik át hajtási energiát az elsőkerekekhez.
Hátsókerékhajtású járműveknél a váltóhoz a kardántengely csatlakozik, ami a differenciálműnek adja át a hajtást. A Differenciálmű feladta, hogy a kerekek fordulatszámkülönbségét kompenzálják például kanyarodáskor, ilyenkor az ívbelső kerék fordulatszáma eltér az ívkülső kerék fordulatszámától.
A féltengelyek meghibásodására utaló gyakori jel, hogy kanyarodáskor az első futómű felől ropogó, kattogó hang hallható. Az elhasználódott féltengely nagy sebességű haladáskor kelthet olyan rezonanciákat, amik a kormánykeréken is érzékelhetők. Ez a hibajelenség könnyen összetéveszthető a centrírozatlan első kerekek által keltett rezonanciákkal. Ilyenkor célszerű egy gumis műhelyben a kerekek centrírozását elvégeztetni. Ha a hibajelenség a centrírozás után is jelentkezik, akkor nagy valószínűséggel a kopott féltengelycsuklók okozzák a hibát.
A féltengelyek élettartamát jelentősen növelhetjük, ha a csuklókat megkíméljük a nagy erőhatásoktól, mint például a kitekert kormánnyal való hirtelen elindulás.

Tekintse meg további Kerékhajtás alkatrészeit:
Féltengelycsukló és készlet, Hajtótengely, Háromágú csillag


Autótípusok