Levegő rendszer

Levegő rendszer

Az üzemanyag elégetéséhez szükséges levegőt a motor a levegő rendszeren keresztül szívja be. A levegő rendszerbe épített levegő szűrő feladata a beszívott levegő tisztítását elvégezni a légszűrő a légszűrőházban helyezkedik el. Erre azért van szükség, mert a levegőben lévő különböző méretű és finomságú szemcsék az égéstérbe kerülve, a motorolajjal elegyedve olyan csiszoló hatású anyagot alkot, ami nagy mértékben hozzájárulhat a motor kopásához.
A motor fojtását a fojtószelep hivatott elvégezni. Ez az egység végi a motor légnyelésének szabályozását egy mechanikusan vagy elektronikusan szabályozott szelep mozgatásával. A mechanikus fojtószelep mozgatását a gázbowden vagy rudazat végzi. A bowden a jármű gázpedáljával van összeköttetésben, aminek lenyomásával arányosan nyitja a fojtószelepet.
A szívókönyök vagy szívócső is a levegő rendszer egy eleme. A legtöbb esetben a fojtószelepház a szívókönyökön helyezkedik el. Az üzemanyag befecskendező szelep vagy szelepek általában a szívócsőbe vannak beszerelve. Azonban a legújabb motorcsaládoknál a befecskendezők gyakran közvetlenül az égéstérbe juttatják be a motor működéséhez szükséges üzemanyagot.
A fojtószelep érzékelő feladata, hogy a fojtószelep állásáról információt küldjön a motorvezérlés számára. A fojtószelep érzékelő feladata az is, hogy a motor alapjárati fordulatszámát a fojtószelep nyitásának mértékével szabályozza. Egyes modelleknél az alapjárati levegő rendszer számára a fojtószelepházban külön légcsatorna van kialakítva.
A motor levegő rendszerében keletkező repedés vagy tömítetlenség alapjárati problémákhoz, motorfékezés után leálló, vagy fulladó motorüzemet idézhet elő. A hibajelenség kivizsgálása során célszerű a fojtószelep tisztítását és kalibrálását elvégezni.

Tekintse meg további alkatrészeinket is:
Forgattyúsház szellőztető membrán, Motor alsó védőlemez, Motorelektromosság


Autótípusok