Ékszíjkészlet

Ékszíj készlet

Az ékszíjhajtás a lapos szíjhajtásnál nagyobb teljesítményt tud a meghajtó és meghajtott egységek között átvinni. Az ékszíjhajtás hajtóeleme a trapéz keresztmetszetű, végtelenített gumi ékszíj. Az ékszíj nem sima felületű tárcsákon, hanem trapéz keresztmetszetű hornyokban helyezkedik el.
Az ékszíjak csak akkor tudják a legtöbb munkát átvinni a meghajtó tengelyről a meghajtott tengelyre, ha megfelelő feszességgel vannak felszerelve. Egyes járműveknél a szíj feszítését magával a meghajtott berendezéssel valósítják meg. Ezeknek a perifériáknak az egyik rögzítési pontja fix, a második rögzítési pont úgy van kialakítva, hogy az alkatrész buktatásával a szíj feszessége a megfelelő mértékűre beállítható.
Vannak olyan modellek is, amelyeknél a szíj megfelelő feszességéről automatikus feszítő berendezés gondoskodik. Ezeknél a modelleknél meghatározott futásteljesítmény után a szíjjal együtt a feszítő berendezés cseréjét is el kell végezni, ilyenkor célszerű az ékszíjat készletben megvásárolni, ami a szíjon felül a feszítő szerkezetet is tartalmazza.
Az átviendő teljesítménytől függően egy vagy több, azonos méretű ékszíjhurok szükséges a hajtáshoz, és ennek megfelelően a szíj számmal azonos számú horony szükséges a tárcsákon is. Az ékszíjaknál ügyelni kell a helyes felfekvésre.
A személygépkocsikban lévő ékszíj, vagy ékszíjak a motoron lévő külső alkatrészeket hajtják meg. Többek között a generátort, a klímakompresszort, szervokormányt, vízpumpát. Van olyan gépkocsi amelyikben egy, de van, ahol kettő, három ékszíj is található a motorháztető alatt. Egy szakadás adott esetben balesetveszélyt is jelenthet, attól függően, hogy melyik alkatrész érintett. Egyenes úton lehet, hogy észre sem vesszük a szervo hibáját, de ha kanyarodni kell, gondok adódhatnak.

Válasszon járművéhez való ékszíjat keresőnk segítségével:
Ékszíj készlet kereső


Autótípusok