Termék kereső
Kategória
- Ablaktörlő
- Adalékok
- Akkumulátor
- Autóelektronika
- Autófelszerelés
- Autóápolás
- Elektromobilitás
- Elektromosság
- Felni
- Folyadékok
- Fékberendezés
- Gumiabroncs
- Gyújtás/izzítás
- Hűtés
- Járműizzók
- Karosszéria és vízhűtő
- Kenőanyagok
- Kerékfelfüggesztés
- Keverékképzés
- Kipufogó
- Kipufogók és tartozékok
- Kiárusítás
- Klímaberendezés
- Kormányzás
- Légterelők
- Motor
- Motorosoknak
- Rugózás/csillapítás
- Szerelési segédanyagok
- Szerszámok
- Szíjhajtás
- Szűrő
- Tengelyhajtás
- Tengelykapcsoló/-alkatrészek
- Téli termékek
- Üzemanyagrendszer
Kategória
- Ablaktörlő
- Adalékok
- Akkumulátor
- Autóelektronika
- Autófelszerelés
- Autóápolás
- Elektromobilitás
- Elektromosság
- Felni
- Folyadékok
- Fékberendezés
- Gumiabroncs
- Gyújtás/izzítás
- Hűtés
- Járműizzók
- Karosszéria és vízhűtő
- Kenőanyagok
- Kerékfelfüggesztés
- Keverékképzés
- Kipufogó
- Kipufogók és tartozékok
- Kiárusítás
- Klímaberendezés
- Kormányzás
- Légterelők
- Motor
- Motorosoknak
- Rugózás/csillapítás
- Szerelési segédanyagok
- Szerszámok
- Szíjhajtás
- Szűrő
- Tengelyhajtás
- Tengelykapcsoló/-alkatrészek
- Téli termékek
- Üzemanyagrendszer
Termékcsoport
Csoport
Alcsoport
Paraméter
Csoport
Gyári vs. utángyártott alkatrészek
A BMW alkatrészek két fő kategóriába sorolhatók:
Gyári alkatrészek (OEM – Original Equipment Manufacturer)
-
Ezek az alkatrészek közvetlenül a BMW hivatalos beszállítóitól származnak.
-
Az autó eredeti összeszerelésekor is ilyen alkatrészek kerülnek beépítésre.
-
Kiemelkedő minőség, precíz illeszkedés, hosszú élettartam jellemzi őket.
-
Gyakran magasabb árfekvésűek, mint az utángyártott változatok.
Utángyártott alkatrészek (Aftermarket)
-
Más gyártók készítik, de specifikusan BMW modellekhez tervezve.
-
Minőségük széles skálán mozoghat: vannak prémium és olcsóbb verziók is.
-
Kiváló alternatívát jelenthetnek költséghatékony javításokhoz vagy tuninghoz.
Főbb alkatrészkategóriák
Motor és hajtáslánc
-
Motoralkatrészek: dugattyúk, hajtókarok, szelepek, vezérműláncok, turbófeltöltők.
-
Sebességváltó és differenciálmű: kuplung szettek, váltóolaj, fogaskerekek, tömítések.
-
Hűtőrendszer: vízpumpa, hűtő, termosztát, hűtőventilátor.
Ezek az alkatrészek közvetlenül befolyásolják az autó teljesítményét és megbízhatóságát, ezért különösen fontos a minőségük.
Futómű és kormányzás
-
Lengéscsillapítók, rugók, stabpálcák
-
Kormányművek, szervószivattyúk, gömbfejek
-
Kerékcsapágyak és futóműszilentek
A BMW autók híresek pontos kormányzásukról és stabil úttartásukról, ezért a futómű elemek megfelelő karbantartása kiemelt jelentőségű.
Fékrendszer
-
Féktárcsák, fékbetétek, féknyergek
-
Fékmunkahengerek, ABS szenzorok, fékfolyadék
A BMW fékrendszerei nagy teljesítményre vannak hangolva, így rendszeres ellenőrzést és megbízható alkatrészeket igényelnek.
Elektromos rendszer
-
Generátorok, önindítók, akkumulátorok
-
Érzékelők (lambdaszonda, ABS, MAP/MAS szenzor)
-
Világítótestek, relék, biztosítékok, vezérlőegységek
A modern BMW-k számos elektronikus rendszert tartalmaznak (pl. iDrive, adaptív futómű, vezetéstámogató rendszerek), amelyekhez pontosan illeszkedő, megbízható elektromos alkatrészek szükségesek.
Karosszéria és külső elemek
-
Lökhárítók, sárvédők, motorháztetők, küszöbök
-
Tükörházak, ajtók, csomagtérfedél
-
Lámpák (fényszóró, hátsó lámpa, index)
A BMW dizájnja ikonikus, ezért a gyári vagy magas minőségű utángyártott karosszériaelemek elengedhetetlenek a megjelenés megőrzéséhez.
Belső tér elemei
-
Kormánykerék, középkonzol, kapcsolók, ülésalkatrészek
-
Klíma vezérlők, szellőzők, műszerfal elemek
-
Hangszigetelés, ajtókárpit, tetőkárpit, szőnyegek
A BMW belső tere mindig prémium érzetet nyújt, ezért az eredeti állapot megőrzése vagy a szakszerű felújítás során minőségi belső alkatrészek szükségesek.
BMW modellek alkatrészellátottsága
A BMW alkatrészellátás világszinten kiemelkedően jó. A népszerűbb sorozatokhoz, például:
-
3-as sorozat (E30, E36, E46, E90, F30)
-
5-ös sorozat (E34, E39, E60, F10)
-
X-széria (X3, X5)
-
Z-széria (Z3, Z4)
rengeteg gyári és utángyártott alkatrész érhető el, így ezek karbantartása, javítása gazdaságosabb és egyszerűbb.
Műszaki újítások és speciális alkatrészek
A BMW számos fejlett technológiát alkalmaz, amelyek speciális alkatrészeket igényelnek:
-
Valvetronic vezérlés – speciális szelepmozgató rendszer
-
VANOS rendszer – változó szelepvezérlés
-
EfficientDynamics rendszerek – pl. fékenergiavisszanyerés
-
xDrive összkerékhajtás – összetett hajtáslánc alkatrészek
Ezen rendszerekhez való alkatrészeknél kiemelten fontos a gyári vagy prémium minőségű megoldás.
Miért fontos a megfelelő alkatrészválasztás?
A BMW járművek mérnöki precizitása miatt a nem megfelelő alkatrészek használata komoly problémákhoz vezethet:
-
Rossz illeszkedés
-
Hibás működés, hibakódok
-
Csökkent élettartam
-
Garanciavesztés
Ezért mindig ajánlott megbízható forrásból származó, autóhoz illeszkedő alkatrészt választani.
Összességében a BMW alkatrészek a prémium autózás egyik alappillérét jelentik. Legyen szó egy klasszikus 3-as sorozatról vagy egy modern plug-in hibridről, a megfelelő alkatrészek kiválasztása döntő szerepet játszik az autó teljesítményében, megbízhatóságában és hosszú élettartamában. A gyári és minőségi utángyártott alkatrészekkel biztosítható, hogy a BMW azt nyújtsa, amiért világszerte elismerik: vezetési élményt kompromisszumok nélkül.
Nem tudja milyen motorolaj szükséges járművébe? Kattintson ide.
Nagyon sok fajta olaj létezik és a mai modern autóknak egyre nagyobb követelményük van motorolajokkal szemben. Így nagyon fontos kiválasztani a megfelelő specifikációval és viszkozitással rendelkező olajat személyautónkba, tehergépjárműbe, mezőgazdasági gépekbe, traktorokba, vízi járművekbe vagy akár a kerti gépekbe. A motorolaj belsőégésű motor kenésére használt kenőanyag. Elsődleges feladata a motor mozgó alkatrészeinek kenése, a fém-fém érintkezés megakadályozása és a súrlódás csökkentése. További feladatai a hő elvezetése, a motor tisztántartása, a tömítések kondicionálása és a fém alkatrészek korrozió elleni védelme.
A motorolajban általában a következő adalékok fordulnak elő: detergens és diszpergens adalékok, kopásgátló adalékok, korróziós inhibitorok, súrlódásmódosítók, antioxidánsok, fém dezaktivátorok, habzásgátló adalékok, viszkozitásmódosítók, dermedéspont-csökkentők, tömítés regenerálók stb.
Az alapolajat azért szükséges adalékolni, mert az adalékok olyan tulajdonságokat kölcsönöznek a kenőanyagoknak, amelyekre azoknak szükségük van feladataik ellátásához, de az alapolaj ezekkel a tulajdonságokkal nem rendelkezik, valamint hosszú távon képesek megőrizni a végtermék tulajdonságait, még maximális igénybevétel esetén is.
A motorolajok ásványi, részszintetikus és szintetikus kategóriákba sorolhatóak. Bár ezek a kategóriák ténylegesen különböző műszaki tartalmat feltételeznek, pontos műszaki előírás vagy szabvány nem létezik az adott kategóriába való besoroláshoz. A motorolaj készítéséhez felhasznált alapolaj szerint a következő kategóriák léteznek.
Ásványi motorolajok
Az ásványi motorolajok ásványi alapolaj és adalékok keverékei. Az ásványi alapolaj finomított, viasztalanított kőolaj. Molekulaszerkezetét tekintve heterogén, gyakorlatilag ahány molekula, annyi féle. Ebből adódóan tulajdonságai elég kiszámíthatatlanok és változóak.
Részszintetikus motorolajok
A részszintetikus motorolajok alapolajai szintén ásványi alapolajok, de olyanok, amelyek átestek egy hidrogénező finomítási szakaszon. Így maga az alapolaj hidrokrakkolt vagy hidroizomerizált formában kerül felhasználásra. Ezekből dolgozva olyan ásványi motorolajat kapunk, amely szintetikus szerű tulajdonságokat mutat. A részszintetikus olajokat nevezik még szintetikus alapúnak, HC-szintetikusnak, szintetikus bázisúnak, stb.
Szintetikus motorolajok
A szintetikus olajok laboratóriumi körülmények között szintetizált alapolajokból készülnek. A megtervezett molekulastruktúrának köszönhetően sokkal kiszámíthatóbb és állandóbb minőséget képviselnek. Fontos különbség az ásványi alapolajokhoz képest, hogy eleve kenőanyagnak tervezik őket, tehát a recept megalkotójának nagyobb befolyása van a végtermékre, mint az ásványi alapolajok esetében, ahol gyakorlatilag „hozott anyagból” dolgoznak.
Viszkozitás
A viszkozitás – más elnevezéssel a belső súrlódás – egy gáz, vagy folyadék belső ellenállásának mértéke a csúsztató feszültséggel szemben. A motorolajok esetében a viszkozitás jelentősen befolyásolja az olaj teljesítményét a különböző hőmérsékleten. A mai modern olajokkal szemben elvárás, hogy a téli hidegben se legyen túl viszkózus ahhoz, hogy keringeni tudjon, és elégséges kenést biztosítson a motor számára, valamint, hogy a motor üzemi hőmérsékletén se legyen annyira alacsony a viszkozitása, hogy ne tudja megakadályozni a megfelelő alkatrészek érintkezését.
Viszkozitási osztályok
Mivel a viszkozitás a hőmérséklet függvényében változik, ezért a motorolajok csoportosításához nem magát a viszkozitást, hanem az ún. viszkozitási osztályokat használjuk. A motorolajok viszkozitásának osztályozására a Society of Automotive Engineers (SAE) által felállított osztályozásai rendszert használjuk. A SAE osztályok két felé oszthatók: téli és nyári viszkozitási osztályokra. Az alacsony hőmérsékleti (téli) viszkozitás a hidegindítás miatt fontos, a magas hőmérsékleti (nyári) pedig a nagy terhelés és nagy sebesség melletti teljesítmény szempontjából. A hideg oldali viszkozitási osztályok, amelyeket a „W” különböztet meg a meleg oldalitól, az alacsonyhőmérsékleti viszkozitásra és a minimális szivattyúzhatósági hőmérsékletre vonatkozóan fogalmaznak meg előírásokat. Hogy az alacsonyhőmérsékleti viszkozitás ne menjen egy bizonyos szint alá, azért fontos, hogy az indítómotor hidegben is be tudja indítani a motort a szükséges minimális indítósebességgel, és az olaj eljusson a kenési helyekre amilyen gyorsan csak lehet. A minimális szivattyúzhatósági hőmérséklet alatt az olaj nem képes magától elfolyni a szivattyúig, így a szivattyú olaj helyett levegőt szállít, kenés nélkül hagyva a motort. A meleg oldali viszkozitási osztályok esetében a 100 °C-on mért kinematikus és a 150 °C-on, nagy terhelés mellett (HTHS) mért dinamikus viszkozitás számít. Nagy terhelés mellett akár 300 °C is lehet a hőmérséklet a dugattyú tetején, és, ellentétben a téli kondíciókkal, itt ez az a hőmérséklet, amit az olajnak bírnia kell, nem pedig a külső hőmérséklet.
A viszkozitási index
A viszkozitási index azt mutatja meg, hogy egy adott folyadék viszkozitása mennyire változik a hőmérsékletváltozás hatására. Az alacsony viszkozitási indexű folyadékok viszkozitása szélsőségesen változik a hőmérsékletváltozás hatására. Az ilyen folyadékok általában kevésbé alkalmasak közlekedési olajként, mert nagy különbség van az olaj hidegben tapasztalható tulajdonságai és a melegben tapasztalhatóak között. Ezért ma már elsősorban magas viszkozitási indexű olajak vannak használatban, mert ezek nagyobb mértékű hőmérsékletváltozás hatására is csak kismértékben változtatják meg a viszkozitásukat, így „viselkedésük” stabilabb, állandóbb.