Stabilizátor/-rögzítés

Stabilizátor rögzítés

A közlekedés során, ha a jármű egyik kereke úthibára fut, akkor a kerék berugózik. A futóműbe épített rugó az összenyomódás után visszanyeri eredeti alakját és kirugózik, a jármű karosszériája ilyenkor az ellenkező oldal felé billen, ezzel a másik oldali rugót is összenyomódásra kényszeríti. Az ellentétes oldali rugók ismétlődő ki és berugózása a jármű oldalirányú billegő mozgását idézi elő. A billenő kocsitest befolyásolja a gumik tapadását. A jármű keresztirányú lengéseit kanyarstabilizátorral vagy más néven haránt irányú stabilizátorral mérséklik. A stabilizátor egy torziós rúd, amely általában két stabilizátor szilenttel kapcsolódik a jármű karosszériájához. A speciális formára hajlított stabilizátor végei a két lengőkart kötik össze, mind a két oldalon egy-egy szilentblokkal csatlakozva. Az egyik kerék berugózásakor a stabilizátor rúd egyik vége kis mértékben elfordul, ezért a rúdban csavaró feszültség keletkezik, ami a másik kereket is bizonyos mértékben berugózásra készteti. A kanyarstabilizátor a karosszéria és a futómű egymáshoz viszonyított párhuzamos helyzetét hivatott visszaállítani, így csökkenti az oldalirányú lengéseket.

Tekintse meg további futómű alkatrészeinket is:
Lengőkarok, Gömbfejek, Szilentek


Autótípusok