Termosztát
Napjainkban a járművek túlnyomó többségének motorját vízhűtéssel hűtik. A hűtőfolyadék hőmérsékletét a rendszerbe épített termosztát szabályozza. A termosztát feladata, hogy a hűtőfolyadék hőmérsékletét állandó szinten próbálja tartani. Ez a jármű hatókörének egyes szakaszainak leválasztásával és egyesítésével valósítja meg. Amíg a hűtőfolyadék hideg, addig a termosztát zárt állapotban van, így nem engedi a hűtőradiátor felé áramolni a hűtőközeget. A termosztát egy előre beállított hőmérsékleten nyit ki, ilyenkor a folyadék a teljes nagy vízkörben tud áramolni, ilyenkor a túlmelegedő folyadék hűtését a hűtőradiátor valósítja meg. A hűtőradiátor nagy felületének és sűrűn elhelyezett vízcsatornáinak köszönhetően hatékonyan adja le a hűtőközeg által közvetített hőenergiát. Ha a jármű halad, akkor megfelelő mennyiségű menetszél halad át a hűtő lamellái között, ezért a folyadék hőmérséklete csökken.
A termosztát egyik jól felismerhető és jellemző hibája, ha városi közlekedés során vagy dugóban állva hosszú idő után a jármű hűtőfolyadéka eléri az üzemi hőmérsékletet, de nagyobb tempójú haladáskor a víz hőmérséklete lassan csökkenni kezd. A termosztáthibás jármű hűtőfolyadékának hőmérséklete városon kívüli vezetés során gyakran fel sem tud üzemi hőmérsékletre melegedni. Ilyenkor a termosztát nyitott állapotban ragad. Ez így kialakuló kedvezőtlen termikus viszonyok miatt a motor nem tud megfelelően felmelegedni, ez fokozott motorkopáshoz és üzemanyag túlfogyasztáshoz is vezethet.
A másik szélsőséges eset, ha a termosztát zárt állapotban marad. Ebben az esetben a hűtőfolyadék gyakran melegszik az üzemi hőmérséklet fölé, ami hosszútávon motorkárosodáshoz és a hengerfej deformációjához is vezethet.
Ha a hűtőközeg hőmérséklete rendellenesen alacsony vagy magas, a hibakeresést célszerű a termosztát működésének ellenőrzésesével kezdeni.
Tekintse meg további Hűtés alkatrészeinket is:
Termosztátház, Termosztát tömítés, Termosztátház tömítés