Motorok/relék

Motorok és relék

A jármű elektromos berendezésének vezérlését különböző kapcsolókkal és relékkel vezéreljük. A nagy áramfelvételű elektromos fogyasztók nem közvetlenül a műszerfali kapcsolókon keresztül kerülnek megtáplálásra. A kapcsolók gyakran egy kapcsoló áramkört zárnak, ami egy relét vezérel, aminek érintkezői nagyobb áramerősség átvitelére is hosszú távon alkalmasak. Jellemzően ilyen a hátsó szélvédő fűtés, de ide sorolhatjuk akár a ködlámpákat is vagy akár a napfénytető mozgatását ellátó motorokat is.
A járművek
elektromos rendszerébe épített relék olyan speciális érintkezők, amik elektromágnesesen kapcsolhatók. A relék vezérlésére alkalmaznak egy kapcsoló és egy kapcsolt áramkört. A relé alkalmazásának előnye, hogy megvédi az áramköri elemeket a rajtuk átfolyó nagy áramerősségtől. Nagy teljesítményfelvételű fogyasztók tartós üzemeltetése során, ha nincs a fogyasztó áramkörébe relé beépítve, akkor az áramkör zárására használt kapcsoló érintkezőin nagy áramerősség halad keresztül. A kapcsoló érintkezői idővel oxidálódnak, ami tökéletlen érintkezéshez vezet. A megnövekedett felületi ellenállás miatt az érintkezőnkön hő keletkezik, ami miatt a kapcsoló akár meg is olvadhat. A relét vezérlő kapcsoló áramkör zárásával a relé belsejében elhelyezkedő elektromágnes mágneses teret indukál, ami maga felé húzza a relé kapcsolásáért felelős fémlapot. Ilyenkor a vezérelt áramkör záródik és a relé által vezérelt fogyasztó áram alá kerül. Ennek előnye, hogy egy nagyteljesítményű fogyasztó bekapcsolásakor a nagy áramerősség nem a kapcsoló érintkezőin, hanem a nagy teljesítményt hosszútávon is jól elviselni képes relé érintkezőin folyik keresztül.
Relét alkalmaznak a jármű
szélvédő fűtésének kapcsolásához, ablakemelő motoroknál, ABS-nél, hátsóablak fűtésnél, hidegindításvezérlő izzító rendszernél, hűtő ventilátornál, légkondicionálónál, ködlámpánál.


Autótípusok