AdBlue (karbamid) befecskendezés
A 2009-ben bevezetésre került EURO5 környezetvédelmi szabályozás hívta életre a dízelüzemű motorok kipufogórendszerébe épített részecskeszűrőt. A dízelmotor működése során elkerülhetetlen, hogy az égés során korom részecskék képződjenek. A modern nagynyomású befecskendező rendszereknek köszönhetően lehetővé vált, hogy az égéstérebe befecskendezett gázolaj nagyon finom permetként kerüljön befecskendezésre. A koromrészecskék mérete ezért a szemmel látható tartományon kívülre került, ezért a modern dízelmotorok üzeménél szemmel látható füstöt nem látunk. A részecskeszűrő angol megnevezése Diesel Particulate Filter, az ebből alkotott mozaikszó lett a DPF. A dízel részecskeszűrő működési elve szerint inkább egy részecske csapdaként funkcionál. A részecskeszűrő kerámia betétjében lévő levegő járatokban áramlik a kipufogógáz. A járatok legvége le van zárva, itt rakódnak le a koromrészecskék, a gázok a szűrőbetét anyagán keresztülhaladva áramlanak tovább a kipufogó rendszerben. A részecskeszűrő kapacitása nem végtelen, idővel a zsákjáratok telítődnek, ilyenkor, ha minden feltétel adott a jármű regenerálja a részecskeszűrőt. A regeneráció során égeti ki a rendszer a szűrőben rekedt korom részecskékéket.
A kipufogógázban lévő nitrogén-oxidok mennyiségének csökkentésére AdBlue adalékot alkalmaznak. Az AdBlue adalék nem más, mint egy vizes karbamid oldat, amit különböző befecskendezési eljárásokkal a jármű kipufogó rendszerébe épített SCR (Selective Catalytic Reduction) katalizátor előtt fecskendeznek be. Az AdBlue adalék elpárolog, az adalékban lévő karbamid a kipufogógáz gőzeivel reagálva ammóniát alkot, ami a katalizátor speciális bevonatán reakcióba lép a kipufogógázban lévő nitrogén-oxidokkal, aminek eredményeképpen semleges nitrogéngáz keletkezik.
Tekintse meg AdBlue rendszer alkatrészeinket:
AdBlue adagoló egység, AdBlue befecskendező szelep, AdBlue befecskendezés ellátó egység, AdBlue szűrő