Lambdaszondák
A modern járművek kipufogó rendszerének elengedhetetlen alkatrésze a lambdaszonda. A hatékony kipufogógáz után kezelés több alkatrész felhasználásával valósul meg. Ezen alkatrészek mindegyike a motorvezérlő elektronikával van összeköttetésben. A legkorszerűbb motorfelügyeleti rendszerek akár kettőnél több lambdaszonda jelét is feldolgozzák. A kipufogógáz összetételének elemzését az első szonda látja el, ennek adatiből dolgozik a motorvezérlő elektronika. A második szonda általában a katalizátor után kerül beépítésre, feladata a katalizátor működésének felügyelete és az első lambdaszonda ellenőrzése, ez az úgynevezett monitorszonda.
A lambdaszonda helyes működésének feltétele, hogy a kipufogó rendszer elérje az üzemmeleg állapotot. A szondákon kívül a katalizátor is csak akkor tudja megfelelően semlegesíteni a kipufogógáz károsanyag tartalmát, ha elérte az üzemi hőmérsékletét. Ebből fakadóan hidegindításkor a motor szabályozatlan üzemben működik, ilyenkor a gyártó által előre beprogramozott értékek szerint dolgozik a motorvezérlés. Az üzemmeleg állapot eléréséig a motor dúsabb keverékkel üzemel, ez negatívan befolyásolja a károsanyag kibocsátást és az üzemanyag fogyasztást is. Az üzemmeleg állapot elérése után tudja a motorvezérlés a szondák által mért adatokat figyelembe venni. A szabályozatlan állapot lerövidítéséhez a szondába építenek fűtést a gyorsabb felmelegedés érdekében. A fűtött szondát a testéből kivezetett három vezetékről ismerjük fel. Készülnek szondák egy vezetékkel is, ezek a típusok nem tartalmaznak belső fűtést. A háromnál több vezetékes szondák esetében a plusz szál jellemzően zavarszűrő funkciót lát el.
Idővel a lambdaszonda feszültségváltozási sebessége lelassul. Ezért a szonda hibás jelekkel látja el a motorvezérlőt, a szonda egyre lassabban érzékeli az elszegényedő keverékkel vagy tudósított keverékkel üzemelő motort, ilyenkor érdemes a szondát újra cserélni.