Motorvezérlés

Motorvezérlés

A motorvezérlés feladata, hogy a forgattyústengely helyzetéhez képest a hengerfejben elhelyezkedő vezérműtengely pozícióját mindig szinkronban tartsa. A vezérműtengely által működtetett szívó és kipufogó szelepeknek a megfelelő időpillanatban kell zárva lenniük, hogy a munkaütem a lehető legnagyobb hatásfokkal tudjon lezajlani. Ezen felül szívó és kipufogó ütemben is a tökéletes töltéscsere érdekében a megfelelő időpillanatban kell nyitva és zárva lenniük.
A motorvezérlése lehet
láncos vagy szíjas kialakítású.
A láncos vezérlésű motorok esetében a vezérműlánc
lánc kerekeken fut, a lánc feszítését mechanikus vagy hidraulikus láncfeszítő egység végzi. A vezérműlánc megvezetését különböző vezető elemek valósítják meg.
Vezérműszíjjal szerelt járművek esetében egy
fogasszíj tartja szinkronban főtengely elfordulásához képest a vezérműtengelyt vagy vezérműtengelyeket. Egyes modelleknél a vezérlés része a hűtőfolyadék keringtetését végző vízpumpa, ami a vezérműszíj feszítését is elláthatja. De a vezérműszíj feszítését külön feszítőgörgő is végezheti.
A vezérlés cseréjére minden gyártó meghatároz egy maximális időtartamot és futásteljesítményt is. A vezérlés cseréjét annál a paraméternél kell elvégezni amelyik a jármű életében előbb bekövetkezik. Keveset használt, alacsony éves futásteljesítménnyel üzemeltetett jármű esetén általában a csere periódusa meghatározott időtartamot szükséges figyelembe venni. Általánosságba véve a vezérműszíj csere periódusa 3-5 év vagy 90-120 ezer kilométer futás után esedékes.
A vezérléscsere alkalmával célszerű minden vezérműszíjjal kapcsolatban lévő alkatrész cseréjét egyszerre elvégezni mint például, feszítőgörgő, vízpumpa, vezetőgörgő. A ki nem cserélt alkatrész kopott vezérműszíjjal érintkező felülete károsíthatja az újonnan felszerelt vezérműszíjat, ami egy szíjszakadás esetén komoly motorkárokat is eredményezhet.

Tekintse meg további vezérlés alkatrészeinket is:
Vezérműszíj görgőkészlet, Feszítőgörgő húzórugó, Vezérműszíj rezgéscsillapító


Autótípusok