Rugózás

Rugózás

A járművek kerekeit vagy felfüggesztéseit nem lehet közvetlenül a kocsitesthez rögzíteni. A kerekeknek szükséges, hogy a kocsitesthez képest meghatározott mértékben és irányban képesek legyenek elmozdulni. A kerekek rugalmas elmozdulását a rugózás biztosítja. A gépjármű rugózása megvalósítható különböző anyagok használatával, mint például az acél, gumi vagy levegő.
A kerekek rugalmas rögzítésére használható a laprugó. A laprugó előnye, hogy sokoldalúan alkalmazható, egyszerű szerkezet, nagy teherbírás, gondozásmentes működés jellemzi.
Alkalmazható a torziós rugózás is. A torziós rugók többnyire egy szál hengeres acélrúdból állnak, amelyet csavaró erőkkel terhelnek.
Személyautóknál a legszélesebb körben a csavarrugók alkalmazása terjedt el. A csavarrugók előny, hogy kis helyigénnyel, nagy terhelhetőséggel, de csekély karbantartási igénnyel rendelkeznek. Anyaguk a legtöbb esetben hengeres keresztmetszetű acélhuzal, amit meghatározott menet emelkedéssel spirál alakban hajlítanak meg. Nagy terhelés és a sok változó irányú terhelés miatt a spirálrugók törése következhet be. A törött rugó hegesztéssel vagy egyé módon nem javítható.
A
légrugós rendszerek jóval összetettebbek a tekercsrugós futóműveknél. A légrugós rendszer része a kompresszor ami a légrugó működéséhez szükséges légnyomást állítja elő. A légnyomás a rugók szerepét betöltő gumitömlőkbe áramlik. Ezek a tömlők nagy igénybevételnek vannak kitéve, hiszen ki-be rugózáskor a tömlők gumi anyaga folyamatosan dörzsölődik. A rendszer fontos eleme a szintszabályzó elektronika is, melynek segítségével állítja be a jármű vezérlő rendszere a megfelelő hasmagasságot.

Tekintse meg további alkatrészeinket is:
Lengéscsillapító készlet, Futómű hidraulika, Lengéscsillapító porvédő


Autótípusok