fek_munkahenger

Légfék munkahenger

A légfékrendszert a sűrített levegő tartályokban tárolt és ezekből kivezérelt légnyomás működteti. A kerékfékmunkahengereknél kialakuló féknyomás nagysága a főfékszelep által szabályozott nyomástól függ, vagyis a jármű sofőrje a főfékszelepen kiáramló légnyomás nagyságával szabályozza a fékerő nagyságát.
A főfékszelepet, ha a fékpedállal összeépítik, akkor pedálszelepnek is nevezik. A kezdetleges légfékrendszerek hasonlóan a hidraulikus fékrendszerekhez egykörös rendszerek voltak.
A főfékszelep alapesetben zárt állapotban van. A szelep bekötési pontján csatlakozik a levegő rendszerbe. A szelepet rugóerő ellenében kell a jármű vezetősének lenyomni, ilyenkor a pedál lenyomásával arányosan elkezd nyitni a szelep, aminek hatására a levegő rendszerben tárolt légnyomás a fékmunkahengerek felé áramlik, a fékezés megkezdődik. A pedál felengedésekor a fékszelep ismét zárt állapotba kerül és fékrendszerben lévő túlnyomás elengedésével a fékezőerő megszűnik a fékmunkahengerekben, a rendszerből a túlnyomás a külvilágba áramlik. Az egykörös főfékszelep hátránya hasonló, mint az egykörös hidraulikus fékrendszernek is, a főfékszelep meghibásodása esetén a jármű fékezhetetlenné válik. Ennek elkerülésének érdekében csak kétkörös főfékszelepeket alkalmaznak.
A kétkörös főfékszelepek elrendezésük szerint lehetnek soros vagy páhuzamos elrendezésűek. Ezekben az alkatrészekben a fékszelepek megkettőzésével érik el, a biztonságos működést.

Tekintse meg további Légfék munkahenger alkatrészeinket is:
Kombinált fékhenger, Membrán fékhenger, Rugóstároló fékhenger


Autótípusok