szelepek_suritett_levego_rendszer

Szelepek sűrített levegő rendszer

A sűrített levegős rendszerekben különböző funkciókat ellátó szelepeket alkalmaznak.
A relészelep feladata, hogy alkalmazásával elkerülhető legyen a fékkésedelem növelését növelő hosszú levegőtömlők alkalmazása. Célszerűbb a fékhengerhez közelebb eső légtartályból a levegőt vezetni. A relé szelepeket ezekbe a rövidebb csőszakaszokba építik be, vezérlésüket a főfékszelep vagy a kézifékszelep végzi.
Rögzítőfék vagy kézifékszelep, a jármű tartós fékezésére a légfék nem alkalmas, ezért a hátsó tengelyeket tárolórugós fékhengerekkel fékezik. Ha a levegő rendszer nyomása elszökik, akkor a fék feloldana, azonban a tárolórugós fék esetén a rugóerővel biztosítjuk a fék zárva tartását. A kézifékszelep használatakor a rendszer nincs nyomás alatt. A kézifékszelep oldásakor kerül a rendszer ismét levegőnyomás alá.
A
légfékrendszert a sűrített levegő tartályokban tárolt és ezekből kivezérelt légnyomás működteti. A kerékfékmunkahengereknél kialakuló féknyomás nagysága a főfékszelep által szabályozott nyomástól függ, vagyis a jármű sofőrje a főfékszelepen kiáramló légnyomás nagyságával szabályozza a fékerő nagyságát.
A főfékszelepet, ha a
fékpedállal összeépítik, akkor pedálszelepnek is nevezik. A főfékszelep alapesetben zárt állapotban van. A szelep bekötési pontján csatlakozik a levegő rendszerbe. A szelepet rugóerő ellenében kell a jármű vezetősének lenyomni, ilyenkor a pedál lenyomásával arányosan elkezd nyitni a szelep, aminek hatására a levegő rendszerben tárolt légnyomás a fékmunkahengerek felé áramlik, a fékezés megkezdődik. A pedál felengedésekor a fékszelep ismét zárt állapotba kerül és fékrendszerben lévő túlnyomás elengedésével a fékezőerő megszűnik a fékmunkahengerekben, a rendszerből a túlnyomás a külvilágba áramlik.

Tekintse meg további alkatrészeinket is:
Illesztőszelep, Mágnesszelep, Nyomásvezérlő szelep


Autótípusok