Fékmunkahenger
A személygépkocsik hátsó tengelyének fékezésére gyakran alkalmaznak dobféket. A dobfék alaplapjára vannak felszerelve a fékpofák, amik a fékpedál lenyomásakor a fékdob felületének feszülnek. A fékpofák mozgatását a fékmunkahenger végzi. A fékmunkahenger is a fékalaplapra van rögzítve. A fékmunkahengerbe csatlakozik a fékcső, ami a fékfolyadékot vezeti a munkahenger belsejébe. A főfékhenger által előállított nyomás bejut a fékmunkahenger belsejébe, ahol a munkahenger dugattyúját mozdítja el a fékfolyadék nyomásának hatására. A munkahengerhez csatlakozik a fékpofa, amit a dugattyú elmozdulása feszít a fékdob falának. A fékpofák nyugalmi állapotba visszatéréséről a fékpofákat visszahúzó rugó gondoskodik.
Gyakori hiba jelenség, hogy a jármű rögzítő fékje tökéletesen működik, de az üzemi fék hatásfoka határértéken alul marad. A hibát a fékmunkahenger megragadása okozhatja. A dobfék viszonylagosan zártnak tekinthető, a fékezés során keletkező kopadék anyagok a dobfék alkatrészein rakódnak le, ez a fékmunkahenger szorulásához vezethet.
A fékfolyadék cseréjének elhanyagolása miatt a fékmunkahenger dugattyújának felülete korrodálódhat. A korrodált felület a munkahenger karmantyúját is károsítja. A tökéletlen illeszkedés miatt a fékfolyadék szivároghat a dobfék belsejébe. A legtöbb esetben a hiba csak a fékfolyadék szintjének csökkenésén vehető észre. A szivárgó munkahengert meg lehet próbálni felújtani, de a legkézenfekvőbb megoldás az új alkatrész beépítése.
Tekintse meg további dobfék alkatrészeinket is:
Dobfék alkatrészek