Féknyereg:
A személygépjárművek első kerekeinek fékezését tárcsafékkel valósítják meg, a nagyobb teljesítményű járműveknél a hátsó tengelyen is tárcsaféket alkalmaznak. A tárcsafék felépítése jóval egyszerűbb, mint a dobfékeké. Rásegítés alkalmazásával hatásfokuk jobb, de karbantartásuk olcsóbb a dobfékes rendszerekhez képest.
A tárcsafék féknyerge egy forgó mozgást nem végző, a kerékkel együtt lengő szerkezeti elemhez van rögzítve.
A legelterjedtebb fajtája az úszónyerges tárcsafék. Ennél a megoldásnál a féknyeregben csak egy dugattyú van. A féktárcsa mindkét oldalán elhelyezkedik egy-egy fékbetét. Az ellentétes oldali fékbetét az úszónyereg megfelelően kiképzett felületéhez van rögzítve. Fékezéskor a féknyereg dugattyúja elmozdítja a féknyerget, az pedig a rá erősített fékbetétet a tárcsa ellentétes oldalára szorítja. Az elmozduló féknyerget két csúszócsap vezeti meg.
A fix nyerges tárcsafékben két munkahenger található, két dugattyúval és fékbetéttel. Fékezéskor a féknyomás hatására a dugattyúk a féktárcsa mindkét oldalára szorítják a fékbetéteket.
A billenő nyerges tárcsafék működési elve hasonló az úszónyerges tárcsafékéhez, de ennél a megoldásnál fékezéskor a nyereg nem csúszik, hanem elbillen, így jön létre a tárcsa mindkét oldalán a fékhatás.
Válasszon autójához való féktárcsát széles kínálatunkból:
Féktárcsa kereső